Hétfőn mutatták be az Ikea katalógusának európai és a szaúd-arábiai változatát. Az arab ország számára készült kiadványban szereplő – amúgy az európaiéval azonos – fotókról “kiretusáltak” minden nőt.
A svédországi változatban például az egyik fotón egy lefekvéshez készülődő családot látni, egy fogmosó fiút, mellette pedig egy pizsamába öltözött asszonyt. Ez utóbbi azonban hiányzik a szaúd-arábiai katalógusból. Ráadásul teljesen kihagyták azt a képet, amelyen öt nő étkezik egy asztalnál. A svéd cég úgy gondolta, hogy ezzel alkalmazkodik a helyi szokásokhoz, Szaúd-Arábiában ugyanis a nők nem szerepelnek nyilvánosan, az utcán el kell takarniuk arcukat, és autót sem vezethetnek.
Volt, nincs
A retusálás azonban balul sült el. A svéd kormány női miniszterei azt vetik az Ikea szemére, hogy megsértette a nemek közötti egyenlőség elvét. Nyamko Sabuni, az esélyegyenlőség minisztere elismerte ugyan a cég jogát arra, hogy saját döntéseket hozzon, de hozzátette: egy ilyen nagy hírű vállalatnak őriznie kell a világban Svédországról kialakult képet, különös tekintettel azokra a társadalmi értékekre, amelyeket ez az ország magáénak vall.
Ulrika Englesson Sandman, az Ikea szóvivője azt mondta: szaúdi partnereikkel gondolkodnak azon, hogyan lehetne megoldást találni erre a kérdésre. “Minden alkalommal, amikor a cég belép egy új piacra, nehéz megtalálni a megfelelő egyensúlyt saját értékei, kultúrája, illetve az adott ország értékei, törvényei és kultúrája között” – tette hozzá.
Az Ikea közleményben fejezte ki sajnálatát a történtek miatt. Mint írják, “támogatjuk minden ember alapvető emberi jogait, nem fogadunk el semmilyen diszkriminációt, a nők kitakarása a szaúdi katalogusból nem egyeztethető össze a vállalat értékrendszerével”.