A 36 ország által 2013 szeptemberéig leadott jelentések a 2012-es számokat tükrözik. A jelentés szerint a súlyos esetek mindössze 0,6 százalékot tettek ki, amely megegyezik a 2011-es szinttel, a komoly események pedig 1,8 százalékkal csökkentek, míg a be nem sorolt veszélyességi szinthez tartozó események száma 38 százalékos csökkenést mutat.
A legnagyobb mértékben, 14 százalékkal a repülőgépek elkülönítési minimumának – a gépek közötti minimális függőleges és vízszintes távolság – megsértésével kapcsolatos esetek nőttek. Ezek közül 35 súlyos és 217 komoly eset volt. Az adatok szerint egymillió gépmozgásra mintegy 125 elkülönítési minimum-megsértés jutott.
Tizenkét százalékkal csökkent a 2011-es számokhoz képest a futópálya megsértések száma, vagyis azon eseteké, amikor a futópályára engedély nélkül földi jármű, személy, vagy repülőgép lépett be. Ezen belül a súlyos esetek száma 23-ról 12-re, a komoly eseményeké pedig 62-ről 37-re mérséklődött. Egymillió gépmozgásra mintegy 75 eset jutott 2012-ben.
A légtérsértési (engedély nélkül légtérbe lépés) esetek száma kis mértékben emelkedett, 5 százalékkal több történt 2012-ben, mint 2011-ben, a súlyos esetek száma 12-ről 10-re csökkent. Az Eurocontrol jelentésében hangsúlyozta: az elmúlt években több döntést is hoztak annak érdekében, hogy csökkentsék a légtérsértési esetek számát.
Kevesebb lézeres “támadás” és technikai hiba
Csökkent a lézerrel a pilótákat zavaró, néha elvakító történések száma is, 2012-ben tíz ilyet jelentettek, miután több Eurocontrol tagországban törvényileg nehezítették meg a lézerceruzák és egyéb lézeres eszközös forgalomba hozását, vásárlását.
A 2011-es 18-hoz képest 2012-ben tíz olyan eset történt, amikor a légiforgalmi irányító szolgálatok nem tudtak forgalmi szolgáltatást nyújtani technikai hiba miatt. Ezen belül a legtöbbször kommunikációs, vagy a repülési tervekkel kapcsolatos adatfeldolgozási hiba fordult elő.
A 2012-es évben az Eurocontrol szerint 88 olyan baleset történt a tagországokban, amelyben 2,2 tonnánál nagyobb maximális felszálló súlyú repülőgép volt érintett, ezekből 17 volt halálos kimenetelű. A balesetek mintegy egyötödében a repülőgép a földön ütközött össze valamilyen másik járművel, tárggyal, vagy emberrel, 2012-ben 15 ilyen esetet regisztráltak. Hét olyan baleset volt, amikor a pilóták a földnek irányították (CFIT) a repülőt, ezek közül négy volt halálos kimenetelű.
Jelentősen emelkedett azon esetek száma, amikor a földnek ütközést az utolsó pillanatban el lehetett kerülni, 2011-ben 72, egy évvel később már 134 esetet regisztráltak, bár ezekből csak egy kapott “súlyos” besorolást.
Tizenkét százalékkal többször fordult elő, hogy a repülőgépet irányító pilóták eltértek a légiforgalmi irányítótól kapott engedélytől, vagy utasítástól, mintegy 250 eset jutott egymillió repülési órára. Csökkent viszont az engedélyezett repülési magasság megsértésével kapcsolatos esetek száma, öt esetben súlyosnak minősítették az incidenst