Belföld

Auto City jelentés – Autópiac: hullámhegyek és hullámvölgyek

Az autópiac hosszú évtizedek óta folyamatosan növekedést mutat, a jóhoz hozzá szokott autógyárak most azonban szomorúan kénytelenek tudomásul venni: a tavalyi év mindhárom jelentős piacon (az USA-ban, Európában és Japánban) a megcsappant érdeklődés jegyében telt el. A keresletcsökkenést sokan az általános gazdasági recesszióval, illetve a szeptemberi terrortámadásokat követő világvége-hangulattal" magyarázzák, ám a helyzet gyökerei ennél mélyebbre nyúlnak vissza.

A kereslet a 90-es évek elején a hatalmas növekedést mutatott, ezért a gyárak irreális mértékben növelték kapacitásaikat. Így történhetett meg, hogy 2001-ben az üzemek kapacitásának 30 százaléka kihasználatlan maradt. A nagymértékű termelési versenyben kevesebb idő jutott a járművek alapos tesztelésére, az esetleges apróbb hibák javítására, így az elmúlt években jelentősen megszaporodtak a visszahívási akciók, amelyek miatt a stabilitásra és megbízhatóságra vágyó vásárlók (az autóvásárlók 69%-a számára az elsődleges szempont a megbízhatóság) hanyagoltak” bizonyos márkákat, modelleket.

Az év első felében az autóipar jobban teljesített, mint a 2000. év hasonló időszakában, ám az olaszországi sztrájkok, a német piacok átrendeződése, illetve más európai országokban a kamatlábak növekedése miatt jelentős mértékben csökkent a kereslet. A gyártók a nyári visszaesést is a szeptemberi eseményekre fogták, ezért az elemzések a valóságosnál nagyobb mértékű keresletcsökkenést jeleztek szeptemberre. A végeredmény mindettől függetlenül ugyanaz: a termelés visszaszorítására és költségcsökkentésre volt szükség, ezért a vállalatok megszorító intézkedésekre kényszerültek.

Számos autógyártó döntött a termeléscsökkentés mellett, így 2001-ben mintegy 800 ezerrel kevesebb járművet állítottak elő. Emellett a költségcsökkentés másik jellemző módszere a munkahelyek megszűntetése, valamint a munkások ideiglenes szabadságoltatása volt, ezáltal az év utolsó hónapjaiban 80 ezer munkahely szűnt meg, és a folyamat még idén is tart: január első napjaiban a Ford 20 ezer dolgozóját kérte meg, hogy vonuljon korkedvezménnyel nyugdíjba, vagy önkéntesen távozzon a cégtől.

A korábbi trendekkel ellentétben a közép-kelet-európai piacra nem gyűrűzött be a válság, hanem folyamatos növekedés figyelhető meg. Magyarországon a tavalyi évben a teljes piacnövekedés 12 százalékos volt, idén pedig 8-10%-ot jósolnak az elemzők. A szakemberek optimisták, hiszen a háztartások bevételei folyamatosan nőnek, az infláció és a kamatok mérséklődnek, az autóárak pedig kis mértékben csökkentek.

Mindezek ellenére a gyártók bizakodóak: a német autógyártók rekordforgalmat ígérnek az év végére, a múlt évet pedig igencsak megsínylő Ford pedig a Jacques A. Nasser-t leváltó William Clay Ford-ba veti minden reményét. A radikális módszerekkel átszervezett Honda és Toyota is bizakodó a jövőt illetőleg. Nincs hiány alternatív ötletekben sem, így például a kamatmentes finanszírozási lehetőségek alaposan megnövelték az egyesült államokbeli eladásokat.
Itthon az elöregedő állomány fokozatos cseréjére, és az új autó eladások növekedésére, valamint arra, hogy a családok emelkedő bevételeivel emelkedik majd az autóhasználók aránya is. Szakértők szerint a felhasználók igényeit és pénztárcáját szemmel tartó modellek lendíthetik fel igazán a piacot, így a jelenleg legkeresettebb alsó-középkategóriás típusok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik