Gazdaság

Mobiltelefon-piac – Hármas siker

Kétmillió új ügyféllel gyarapodtak tavaly a hazai mobiltelefon-szolgáltatók. A megkötött szerződések negyede az év utolsó hónapjára esett.

Sohasem tudott maradéktalanul hitelt adni a konkurencia győzelmi jelentéseinek Vitai Attila, a Vodafone magyarországi vezérigazgatója. Nem csinált titkot abból, hogy szerinte a magyar mobilcégek sajátos módon számolják, hány előfizetőjük is van. Amióta pedig a decemberi telefoneladások adatai napvilágot láttak, feltehetőleg még inkább frusztrálja a brit vezető mobilcég magyarországi első emberét az itteni számítási gyakorlat: a hivatalos közlések szerint a Westel Mobil Távközlési Rt. egyetlen hónap alatt 235 ezer, a Pannon GSM 169 ezer előfizetéssel, illetve előre fizetett kártyaeladásával növelte ügyfélkörét. Az előbbi esetében ez öt-hatszorosa, az utóbbinál három-négyszerese az átlagos havi értéknek. Persze a Vodafone sem aludt ebben az időszakban, a havonta szokásosnál négyszer többet, 90 ezer új kártyát adott el. A fentiek a cégek által kiadott adatok, egyiknél sincs azonban feltüntetve a lemorzsolódás.

Mobiltelefon-piac – Hármas siker 1CSÚCSÉV. Mindenképpen sikeres esztendőként könyvelhetik el 2001-et a hazai mobiltelefon-szolgáltatók. A háromszereplős GSM-piac reprezentánsai együttesen valamivel több mint 3 millió előfizetővel kezdték a múlt évet, ehhez képest december végére ügyfeleik száma megközelítette az 5 milliót – papíron tehát minden második magyarnak van maroktelefonja.

A karácsonyi értékesítési hajrában azonban, amikor az ügyfélszolgálatokon és a dílereknél a szó szoros értelmében megostromolták az eladókat, Sugár András, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgatója már az utolsó töretlen fejlődést mutató évet búcsúztatta. A pesszimista hangvétel annál is furcsább volt, hiszen az ügyfélkör országosan csaknem kétmilliós bővüléséből a legtöbb, 894 ezer új előfizető a Westelre jutott. “Jelenleg valóban nincs panaszra oka a cégnek” – ismeri el Bodnár Zsigmond, a társaság vezérigazgató-helyettese is, aki azonban főnökéhez hasonlóan a látványos növekedés ellenére úgy véli, a magyar mobiltelefon-piac közel, alig másfél évnyire került a telítettséghez.

Ennek megfelelően a szolgáltatók minden eddiginél keményebb versenyre készülnek. Olyanra, amiben egyre kevésbé lehet valóban új, tehát az első telefonját vásárló előfizetők tömegének megnyerésével a versenyben maradni. Ezért hamarosan előtérbe kerül a konkurens szolgáltatók előfizetőinek elcsábítása. A Westel ügyfeleinek száma január 4-én átlépte a 2,5 milliót, a társaság kimutatásai szerint a hálózatát használók körében az előre fizetett Domino-szolgáltatás a legnépszerűbb. Az ilyen kártyás ügyfelek aránya december végén 67 százalék volt.

Mobiltelefon-piac – Hármas siker 2ISMERTSÉG A CÉLKÖZÖNSÉGNÉL. Sikeresnek tartja 2001-et a Pannon GSM Távközlési Rt. menedzsmentje is. Király István marketingigazgató cége életének fontos állomásaként tartja számon, hogy az idén nyáron a Pannon új, fiataloknak szóló márkával jelent meg a piacon. Felméréseik szerint a Bee sikerét az eladási eredmények mellett jól mutatja, hogy 100 megkérdezett fiatal közül 99 hallott a márkáról, 87 pedig pontosan tudja, mi is az. A Pannonnál fontosnak tartják azt is, hogy május és november között 369 ezer új ügyfelet szereztek – ebben az időszakban első ízben teljesítettek valamivel jobban a Westelnél – az év 12 hónapjában pedig a társaság mintegy 736 ezer előfizetővel gyarapodott. Az év végi nem hivatalos összesítések szerint ügyfeleik száma 1 millió 953 ezer volt. A pre-paid kártyák aránya a hálózatban kétharmados.

A piac harmadik szereplőjének, a Vodafone cégnek sem kell szégyenkeznie. A 2000. évet még a vártnál jóval szerényebb eredményekkel – 184,2 ezer előfizetővel és 26,4 milliárd forintos veszteséggel – záró cég tavaly csaknem 270 ezer új ügyfelet szerzett. Ezzel 2001 végére piaci részesedése elérte az eredetileg 2000 végére várt 10 százalékot. Ügyfeleinek száma ráadásul azóta, január harmadik hetében átlépte az 500 ezres határt.

A Vodafone menedzsmentje mégsem elégedett maradéktalanul a cég decemberi eredményeivel. Az év utolsó hónapjának eladási statisztikáiban szereplő 90 ezer előfizetés, illetve előrefizetett kártya a cég szokásos havi eredményeihez képest jónak mondható. Emellett aligha feledhető, hogy a harmadik magyarországi szolgáltatónál a legmagasabb a lemorzsolódó, azaz a regisztráltak közül kikerülő előfizető. A nem hivatalos információk szerint a Vodafone csupán decemberben 36 ezer ügyfelétől kényszerült megválni.

A magas lemorzsolódási arányért persze a társaság csak saját üzletpolitikáját okolhatja. Ügyfeleinek több mint 90 százaléka pre-paid kártyával rendelkezik (szemben a konkurencia mintegy kétharmados arányával), márpedig a Vodafone három hónap után kizárja hálózatából az egyébként legnépszerűbb Vitamax alapcsomag feltöltését elmulasztókat. A könyörtelen fellépést természetesen érthetővé teszi, hogy a Vodafone egy mobilkártyára eső árbevétele hozzávetőleg a fele a két másik szolgáltatóénak. Emellett ma sem ritka, hogy a társaság eladott telefonjait kikódolás után külföldön értékesítik az erre szakosodott csoportok.

A világ legnagyobb mobiltelefon-szolgáltatójának magyar vállalkozása időnként kissé megtévesztően számlálja az ügyfeleket. Egyik hagyományos előfizetéses csomagjának népszerűsítésére hivatott, ez év januárjában indított akciója például lehetővé teszi, hogy egyetlen új előfizetőt három új ügyfélként regisztrálhasson a társaság. Az akcióban, amelyben a telefon alig 70 forintba kerül és a SIM-kártya díja is igen jelképes, csupán 5 forint, az előfizető – ha megfelelt a hitelbírálaton, két évre leszerződött, s vállalta, hogy havi 490 forintért igénybe veszi a Vodafone plusz szolgáltatását – egyszerre három kártyát is kap. Egy előfizetéses és két pre-paid kártyát. Az utóbbi kettővel 2500 forint erejéig telefonálhat. Aztán tetszés szerint feltölti, elajándékozza vagy eldobja.

KARÁCSONYI HAJRÁ. A karácsonyi piaci megmérettetést egyértelműen a két, régóta versengő szolgáltató erőpróbája határozta meg. Bodnár Zsigmond véleménye szerint decemberi 235 ezer darabos növekedésük a Westel magatartását igazolja. Még akkor is, ha a gazdára talált mobilkártyák több mint 90 százaléka pre-paid volt. Az eredményes szereplés azonban nemcsak a felkínált készülékek és csomagok árán múlott. A Westel ugyanis saját bevallása szerint nem alkalmazott vevőcsalogatóan alacsony árakat. A különféle akciók fogadtatását befolyásolta az egyes cégek disztribúciós hálózatának kapacitása is. A karácsonyi forgalom igényeinek megfelelni képtelen, túlzsúfolt boltokban a vevők megunták a várakozást és inkább másik szolgáltatóhoz mentek, vagy lemondtak arról, hogy telefont vegyenek ajándékba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik