Gazdaság

Fúzió a fuvarpiacon – Kamionkoncentráció

Szakmai befektetőhöz kerül Hungarocamion, ha a versenyhivatal jóváhagyja a Volán Tefu terjeszkedésének újabb mérföldkövét jelentő tranzakciót.

Pár hónapja még valószínűtlennek tartotta Dénes István, a Hungarocamion (HC) Rt. vezérigazgatója, hogy cége eladása a közeljövőben napirendre kerül. Erre meg is volt minden alapja, hiszen a legnagyobb hazai közúti fuvarozó társaság többségi részesedésének értékesítése érdekében tavaly ősszel megindított akció – jobbára az elvárásoktól elmaradó árajánlatok miatt – eredménytelenül zárult.


Fúzió a fuvarpiacon – Kamionkoncentráció 1

MÁSODIK NEKIFUTÁSRA. A hónapokig tartó tárgyalássorozat alatt talán némileg megfáradt “kamionosok” várakozásai ellenére azonban a HC Rt.-re aspiráló Volán Tefu Rt. tulajdonosainak az első sikertelen próbálkozás nem szegte kedvét. Olyannyira nem, hogy másodikra már sikerült áldomást inniuk az eddig a Hungarocamion mögött álló HC-Invest Kft. megvásárlására. A tranzakció révén a Volán Tefu a HC Rt. 92 százalékos részvénycsomagját szerezte meg. Hogy mennyiért, arról a felek nem beszélnek.

A közúti fuvarozás, a szállítmányozás és az ehhez kapcsolódó logisztikai tevékenységek területén egymás versenytársának számító HC és Volán Tefu tulajdonosainak az elmúlt években volt okuk a kölcsönös irigységre. Az utóbbit mindenképpen vonzóvá tették pénzügyi eredményei. Dinamikusan növekvő, de eddig rendre 10 milliárd forint alatt maradó nettó árbevételéből az elmúlt években 1,5-2,0 milliárd forintos eredményt tudott kigazdálkodni a cégcsoporthoz tartozó vállalkozások osztalék-befizetéseivel együtt. Idei csoportszintű tervei pedig már 25 milliárd forintos árbevételről és 2,5 milliárd forintos eredményről szólnak. Eközben erejéből még a folyamatos terjeszkedésre is futja: a társaság egymás után vásárolja meg az alaptevékenységével kapcsolatba hozható különféle cégeket, így most közvetett módon a HC Rt.-t is.


Fúzió a fuvarpiacon – Kamionkoncentráció 1

Ahogy persze a szomszéd rétje mindig zöldebb, úgy a volánosok számára a HC is biztosan vonzó lehetett kívülről nézve. Még akkor is, ha az 1200 nemzetközi közúti fuvarozásra alkalmas kamionnal rendelkező, 2500 főt foglalkoztató cég utolsó periódusának eredményei nem minden tekintetben voltak megnyugtatóak. Az 1998-as privatizációja után a HC-Invest Kft. irányítása alá került nagy múltú fuvarozó vállalat 1999-ben és 2000-ben eredményes évet zárt. Tavaly azonban szerény mértékben növekvő, a 30 milliárd forintot alig meghaladó árbevétele mellett már 90 millió forintos veszteséget kellett elkönyvelnie. Igaz, az ugyancsak 30 milliárdos bevétellel számoló 2002-es üzleti terve szerint adózás előtti nyeresége a félmilliárd forintot is meghaladja majd.

Persze, aligha hihető, hogy a menedzsment, ezen belül is a Wáberer György elnök-vezérigazgató többségi tulajdonában lévő Volán Tefu Rt. számára a HC kizárólag pénzügyi eredményei miatt látszott vonzó befektetésnek. Az eddig napvilágot látott magyarázatokból kitűnik: a cég megszerzését részben a két társaság közötti szinergiák érvényre juttatása motiválta. A Volán Tefu érdeklődését valószínűleg az is befolyásolta, hogy a magyar fuvarozók számára kiadott, összesen 4950 nemzetközi tevékenységi engedélyből 1197 a HC Rt. kezében van. Ezek megszerzése az eddig csupán 200 licencet birtokló Volán Tefu mozgásterét alaposan kiszélesíti. Igaz, csak átmenetileg. A hazánk 2004-es uniós csatlakozása után liberalizálódó piacon ugyanis az engedélyeknek nem lesz jelentősége.

Emellett a Volán Tefunál feltehetően nem felejtkeztek el a HC nevéről sem, amely az európai piacon elismert márkának számít. Mert bár az újabb taggal bővülő “volános cégbirodalom” új üzletpolitikájának megszületésére még várni kell, az már most biztosnak látszik: a Hungarocamion feliratot viselő kamionok nem tűnnek el az utakról. A márkanevet az új tulajdonos előreláthatólag megtartja. Sőt, előbb-utóbb valószínűleg a Volán Tefu 25 belföldi és 178 nemzetközi fuvarozásra alkalmas tehergépkocsiból álló saját flottáját “olvasztják be” a HC-parkba.


Fúzió a fuvarpiacon – Kamionkoncentráció 1

JÓVÁHAGYÁSRA VÁRVA. Mindenesetre a Volán Tefu illetékeseinek arra egyelőre várniuk kell, hogy a gyakorlatban is átvehessék a cég irányítását, holott a HC-Invest Kft. üzletrészeinek teljes megvásárlásáról szóló szerződést a múlt héten már aláírták. Az irányítási jogokat ugyanis csak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyását követően gyakorolhatja majd a társaság.

A GVH-nak a jelenlegi szabályok szerint 45 napja van az ügylet elbírálására. Már most egyértelműnek látszik azonban, hogy megállapodást a hivatal nem kifogásolja majd. A Volán Tefu fuvarpiaci részesedése ugyanis a HC megszerzése után sem haladja meg a 15 százalékot, márpedig a versenyhatóság a 20 százalékos piaci részesedésnél kisebb koncentrációkat eredményező fúziókra általában fenntartás nélkül áldását adja. Ezért a Volán Tefunál határozottan bíznak benne, hogy a GVH még az év vége előtt rábólint az ügyletre.

Szerény piaci részesedés ide vagy oda, a Volán Tefu 2003-ban minden bizonnyal a legnagyobb hazai közúti fuvarozó vállalatnak számít majd. A HC nélkül 1100 főt foglalkoztató cégcsoport ráadásul a fuvarozáshoz kapcsolódó egyéb piacokon is előretörőben van. Az 1994-es privatizációja során a menedzsment kezébe került és azóta folyamatosan terjeszkedő Volán Tefunál nem is titkolják: hazánk uniós csatlakozásának idejére egységes, erős, a nemzetközi porondon is mérhető jelentőségű logisztikai és szállítmányozó társasággá szeretnének válni. A HC többségi részvénycsomagjának megszerzése ennek a törekvésnek a legfrissebb gyümölcse. Korábban azonban a Volán Tefu már hallatott magáról a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) életre hívásakor is. A 2 milliárd forintos tőkével létrehozott BILK Logisztikai Rt.-ben a cég többségi tulajdonnal rendelkezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik