Gazdaság

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor

Az RTL Klub, amely pénzügyileg is jobb formában van versenytársánál, az elmúlt hetekben megelőzte a rivális TV2-t, s már nemcsak a fiatalok, de a teljes lakosság számára is ez a vonzóbb csatorna. A konkurens szerint legfeljebb átmeneti jelenségről lehet szó.

Pálffy István, a TV2 műsorvezetője ország-világ előtt bevallotta Selmeczy Gabriella fideszes képviselőnek, hogy szokott enni bevásárlóközpontokban. Selmeczy nagy port kavart kifli-ügyéről beszélgetve január utolsó előtti napján a Jó estét, Magyarország című műsorban Pálffy elmondta, hogy ő is szokta a leeső cukorszintjét pótolni, továbbá “olyan is volt, hogy elfelejtettem a pénztárnál…”

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 1A műsorvezető eme megnyilatkozása igazolni látszik azokat a véleményeket, hogy a TV2 az év eleji időszakban a korábbiaknál kevésbé merte bírálni a kormányt, illetőleg a hozzá közel állókat. Ráadásul a TV2 időszakos “pártosságáról” szóló vélekedéseknek tápot adtak azok a médiapiaci információk, hogy a csatornát birtokló MTM-SBS Rt. kisebbségi tulajdonosa, az MTM Rt. részesedésének eladásáról tárgyalt az autópálya-építési megbízásokat besöprő Vegyépszer Rt.-vel, később azonban e megbeszélések megszakadtak. A tárgyalások tényét az érintettek többször is cáfolták, s a Figyelő is tagadó választ kapott a TV2 elnökétől. “Információja senkinek sem lehet arról, hogy eladó a TV2, mert ez nem igaz. Ilyen ügyben nem voltak tárgyalások sem az Ön által említett vállalattal, sem másokkal” – fogalmazott Pintér Dezső. Az elnök cáfolta a menedzsmentben várható személyi változásokról szóló híreszteléseket is. “Ön ismét piaci információkra hivatkozik, és én ismét azzal válaszolok, hogy azok alaptalanok. Az Igazgatótanács és a Közgyűlés rendszeresen elismerését fejezte ki a TV2 menedzsmentjének teljesítményéért” – közölte Pintér. Tény, hogy a Nasdaqon jegyzett többségi tulajdonos, az SBS Broadcasting negyedéves jelentéseiben nem panaszkodik magyarországi befektetésére, sőt, ami megjegyzés olvasható a TV2-ről, az pozitív. A szeptember 30-án záruló negyedévről szóló jelentésben például az olvasható, hogy a TV2 a televíziós hirdetési piac stagnálása ellenére forintban számítva 4 százalékos nettó árbevétel-növekedést ért el az előző pénzügyi év azonos időszakához képest.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 2Az nem derül ki az interneten hozzáférhető beszámolókból (www.sbsbroadcasting.com), hogy az SBS-nél miként ítélték meg azt, hogy többször is tőkét kellett emelniük az MTM-SBS Rt.-ben, legutóbb egymilliárd forintnyi összeggel. A tőkeemelések következtében 81,5 százalékra nőtt az SBS és lecsökkent a másik két tulajdonos, az MTM Rt. és a TeleMünchen részesedése. Megváltoztak a szavazati arányok is, amelyek korábban is eltértek a tulajdoni hányadoktól, annak érdekében, hogy a társaság betarthassa a médiatörvény és a tévéfrekvenciákat meghirdető Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) általános pályázati feltételeinek előírásait (Figyelő, 1999/19. szám). Az előbbi ugyanis megköveteli, hogy országos műsorszolgáltatásra jogosult részvénytársaságban legalább 26 százalékos legyen a magyar szavazati arány, az utóbbi pedig azt is előírja, hogy egy vállalkozás legfeljebb a szavazati jogok 49 százalékával rendelkezzen.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 3NÉZETTSÉG. A múlt év végéig a TV2 magasabb közönségrészesedést ért el versenytársánál. Az utolsó hetek nézettségi adatainak ismeretében aztán 2002 elején az RTL Klub sajtótájékoztatón jelentette be, hogy “minden kategóriában vezet”. Dirk Gerkens vezérigazgató értékelése szerint a sikert annak köszönhetik, hogy hosszú távra fektettek be műsorokba. A legjobb példa erre a Barátok közt, amely négy éve megy, s kezdetben pénzügyileg nem volt eredményes, ma viszont már az. Márkákat építettek fel, ilyen a Heti Hetes vagy a Mónika Show. Fontosak számukra az események, mint például Kokó bokszmeccsei, s az lesz a Forma-1, amelynek magyarországi közvetítési jogát ez a csatorna szerezte meg. Igyekeznek hamar megvásárolni a külföldön sikeres műsorok licencét, erre a Legyen Ön is milliomos! az egyik példa. Ugyanakkor már másfél éve úgy döntöttek, hogy – ellentétben versenytársukkal – nem vesznek több dél-amerikai szappanoperát. Vásároltak viszont sok új sikerfilmet, de a korábban beharangozott valóságshow-t (reality tv) egyelőre nem készítik el, részben mert nagyon drága, másrészt e nélkül is jók a nézettségi mutatóik. Általánosságban az RTL Klubnál úgy látják, hogy a Németországban működő televíziós programstruktúra nálunk is beválik, ám fontos, hogy a műsorokat hozzáigazítsák a magyar ízléshez.

A TV2-nél tévedésnek tartják, hogy az RTL Klub átvette volna a vezető szerepet. “A TV2 2001-ben a teljes lakosság körében, valamint a 18-49 éves korosztálynál is az egész napot tekintve vezető pozícióban volt” – közölte Pintér Dezső, hozzátéve, hogy az utóbbi hetekben kétségkívül nem ilyen kedvezőek a számaik. Ez azonban átmeneti állapot, rövid idő, s reményeik szerint a már most elkezdődő tavaszi műsorrendjük “mindent a helyére tesz”.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 4Az azért valószínű, hogy nem a tavalyi volt a TV2 legjobb éve. Tavasszal látványosan megbukott Geszti Péter műsora, a Gesztiméter, amely mindössze három adást ért meg. A szeptemberben indult Szóljon bele! decemberben már nem volt látható, s ez év január közepén megszűnt a tavaly májusban indult Multimilliomos! – Most vagy soha játék is, miközben annak RTL-es párja, a Legyen Ön is milliomos! él és virul. Megfigyelők arra mutatnak rá, hogy talán túl sok energia ment el a TV2 cégalapításaira (lásd külön írásunkat a 45. oldalon), s eközben nem jutott elég figyelem a műsorokra. A lemaradást most próbálják meg pótolni, s több olyan formátumú műsort is elindítanak, amely az RTL Klubon már bevált. Így a Fókusz párja az Aktív, a Mónika Show-é pedig a Claudia. Az ilyesmi nem szokatlan a két csatorna történetében, korábban például az RTL Klub tűzte műsorára a Koóstolót a Dáridóval szemben.

Pintér Dezső úgy ítéli meg, hogy a TV2-nek sok erőssége van és még több lesz, például a január elején indult Aktív című műsor közönségaránya – elsősorban a fiatalabb korosztályoknál – az első héthez képest 30-40 százalékkal emelkedett. A szintén az idén indított kedd esti Igazi férfiak a 18-49 éves korosztálynál 40 százalékos közönségarányt ért el, külön a férfiaknál pedig 43 százalékot. Sokat várnak Liptai Claudia új műsorától és az egyre népszerűbb Jó barátoktól. “Nagy reményekkel indítjuk el a Popsztárok című valóságshow-t, s minden bizonnyal nagyot szól majd márciustól Friderikusz Sándor új talk show-ja” – jósolja az elnök.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 5PÉNZÜGYEK. A cégbíróságon hozzáférhető legfrissebb, vagyis a 2000. évi beszámolók adatai szerint az RTL Klub már abban az évben magasabb árbevételt ért el, mint a TV2. Ráadásul az RTL Klub nyereséges volt, míg a TV2 nem mondhatta el magáról ugyanezt (lásd táblázatunkat a 44. oldalon). Bár a két versenytárs költségszerkezete némileg eltér, a költségteher összességében nagyjából egyforma a két társaságnál.

Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója a tavalyi nettó (árengedmények és ügynökségi jutalékok nélkül számított) televíziós reklámpiacot 33-34 milliárd forintra, az RTL Klub részesedését pedig mintegy 52 százalékra becsülte. (Ebből kiszámítható, hogy a társaság tavalyi árbevétele 17 és 18 milliárd forint között lehetett – a szerk.). Gerkens arra számít, hogy az idei első félévben nem minden hirdető növeli majd marketing költségvetését az inflációnak megfelelően, de a második félévben ismét többet költenek majd reklámra. Ezzel együtt sem számít azonban reálértékű növekedésre: szerinte a nettó televíziós reklámpiac 35 milliárd forint lehet az idén.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 6Az RTL Klub úgy kívánja növelni bevételeit, hogy a klasszikus reklámozás lehetősége mellett új, kreatív megoldásokat kínál a hirdetőknek. Ilyen például a Találkozások sztármagazin a Westellel és a Legyen Ön is Milliomos!-hoz kapcsolódó SMS-játék. Folytatnak merchandising tevékenységet, például kiadnak CD-ket. Az ilyen kreatív megoldások tavaly bevételeik 1 százalékát adták, az idén 5 százalékot terveznek, későbbi céljuk a 15-20 százalékos részesedés elérése. Gerkens elégedett a társaság eredményeivel, mint mondja, jobban teljesítenek, mint üzleti terveikben előirányozták.

CégügyekAz MTM Kommunikáció Rt. az idén külön cégbe telepítette a műsorgyártási tevékenységet. Ennek kapcsán a korábban is a kizárólagos tulajdonában lévő TELE Magazin Kft. nevét MTM Produkció Kft.-re változtatta, ez végzi ezentúl a gyártást. Az MTM Kommunikáció Rt.-ben – amely az MTM-SBS Rt. kisebbségi tulajdonosa, s eddig egyben beszállítója is – a cégbíróságon megtekinthető adatok szerint 47,5 százalékos tulajdonrésszel bír az a Tolvaly Ferenc, aki az MTM-SBS Rt. vezérigazgatója. További 47,5 százalék Prokopp Róbert tulajdona, 5 százalék pedig a Concorde Media Beteiligung GmbH-é. Prokopp Róbert, az MTM Kommunikáció Rt. vezérigazgatója a Figyelő kérdésére megerősítette, hogy tárgyalásokat folytatnak az MTM-SBS Rt.-vel arról, hogy előbbi többségi tulajdont szerezzen az MTM Produkció Kft.-ben. A tulajdonszerzést az MTM-SBS-nél a helyi gyártású műsorok jelentős növekedése miatt tartják indokoltnak.

Az elmúlt két évben az MTM-SBS Rt. tizenkét céget alapított, s ezek fő tevékenysége részben azonos az anyacégével – közölte január végén a Világgazdaság. A Figyelő kérdésére, mely szerint helyesek-e a megjelent adatok, Pintér Dezső mindössze annyit válaszolt, hogy “elsősorban internetes tartalomszolgáltató cégekről van szó. A tartalom tulajdonosai TV2-, azaz Korridor-partnerek”. Az Igazságügyi Minisztérium Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatának adatai szerint a szóban forgó 12 közül 11-ben valóban tulajdonos az MTM-SBS Rt. A Magyar RTL Rt.-nek mindössze egy leányvállalata van, az is százszázalékos tulajdonában: az értékesítési tevékenységet végző IP Hungary.

TERVEN FELÜL. Pintér Dezső, a TV2 elnöke közölte, hogy az MTM-SBS Rt. tavalyi nettó árbevétele közel 18 milliárd forint volt (eszerint a TV2 10 százalék fölötti árbevétel-növekedést ért el tavaly, vagyis magasabbat a tulajdonos SBS Broadcasting szeptember 30-án záruló negyedévi beszámolójában szereplő 4 százaléknál – a szerk.). Az idén több mint 19 milliárdos bevételt terveznek. Az előzetes adatok szerint a múlt évben 550 millió forint feletti adózott nyereséget értek el (2002-re pedig 1 milliárd forintot várnak). Ezzel a tervezettnél egy évvel korábban váltak nyereségessé.

Pócsik Ilona, a TV2 kereskedelmi főigazgatója nem kívánt saját becslést adni a televíziós reklámpiac tavalyi nagyságáról. Emlékeztetett arra, hogy a Magyar Reklámszövetség és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének becslése szerint a televíziós reklámpiac 2000-ben az árengedmények levonása után mintegy 45 milliárd forint volt, s tavaly nagyjából az infláció mértékével nőtt. A 2001-es piac tehát – 9,2 százalékos fogyasztói árindexszel számolva – mintegy 49 milliárd forint volt. Ez az összeg azonban – Gerkens becslésétől eltérően – tartalmazza az ügynökségi jutalékokat, így a két szám nem összehasonlítható. A TV2 kereskedelmi főigazgatója szerint a két versenytárs nagyjából azonos részesedést ér el a reklámpiacon. Arra számít, hogy az idei első félévben a hirdetők sokkal óvatosabban kötelezik majd el magukat, mint tavaly, de a második félévtől élénkülhet a konjunktúra.

Bevételeit a TV2 is igyekszik új, kreatív megoldásokkal növelni. Ilyen volt tavaly a Vásároljunk együtt! akció, amellyel olyan cégeket is megnyertek, amelyek korábban nem hirdettek náluk. Az úgynevezett képernyőn kívüli bevételi forrásként használják az SMS-t, az internetet, az audio- és a teletextet, továbbá CD-ket, könyveket adnak ki, koncerteket menedzselnek. Pócsik Ilona becslése szerint a klasszikus reklámon és a szponzoráción felül tavaly mintegy 10 százaléknyi bevételre tettek szert ilyen új forrásokból. E tevékenységét egyébként a TV2 korábban kezdte versenytársánál: már 1998-ban árbevételének 7,8 százaléka származott nem klasszikus reklámból (Figyelő, 1999/39. szám).

A két konkurens csatorna között teljes az egyetértés abban, hogy a magyar televíziós piacon alacsonyak az árak – egymástól függetlenül mindkét vezető a lengyel piac magasabb fajlagos költésére hivatkozott -, s ez az egész médiaiparnak árt, arról azonban már homlokegyenest eltérőek a vélemények, hogy ezt melyikük árpolitikája okozza. Az RTL Klubnál már évek óta a TV2 alacsony árait teszik felelőssé, míg Pócsik Ilona arra mutatott rá, hogy versenytársuk a múlt évben olyan árpolitikát vezetett be, amely jelentős árengedménnyel jutalmazza azokat a hirdetőket, akik büdzséjük nagyobb részét az RTL Klubnál költik el. Márpedig a részesedés pénz nélkül nem sokat ér, a tévécsatornáknak nem az az érdekük, hogy egymás rovására növeljék részesedésüket, hanem az, hogy a televíziók részesedését erősítsék a teljes reklámpiacon.

Kereskedelmi tévék versenye – Megy a műsor 7REKLÁMCSATA. Az árbevételek és a reklámidők öszszehasonlítása azt mutatja, hogy az RTL Klub 2000-ben kevesebb reklámidőt adott el, ám ezt drágábban értékesítette, mint a TV2, ugyanis miközben az utóbbi listaáron számított reklámbevétele jóval meghaladja az RTL Klubét, a TV2-t birtokló MTM-SBS Rt. árbevétele kisebb volt a Magyar RTL Rt.-énél. A TV2 tehát nagyobb árengedményeket ad a listaárhoz képest, mint az RTL Klub. Az eltérés csak nő, ha figyelembe vesszük, hogy a TV2 árbevételében kisebb arányú a klasszikus reklámból befolyt összeg.

Pillanatnyilag tehát mind a közönségarányt, mind a pénzügyi mutatókat tekintve az RTL Klub áll jobban. Ezt a helyzetet az RTL Klub produkciós igazgatója, Árpa Attila a következőképpen kommentálta a csatorna sajtótájékoztatóján: “a konkurencia alszik, de nem tudjuk, mikor ébred fel”, s el is nevette magát a viccen. A poén akkor csattan igazán, ha tudjuk, hogy a konkurenciánál éppen Árpa Attila édesapja, Árpa József a főproducer. A két cég vezetői azonban nem látnak összeférhetetlenséget. Dirk Gerkens szerint a csatornák között nincs információáramlás, s mivel Árpa Attila jó szakember, igazságtalan lenne pusztán az apja beosztása miatt háttérbe szorítani. Pintér Dezső pedig mindössze annyi kommentárt fűzött a dologhoz, hogy ez az állapot nekik nem okozott gondot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik