Létszámleépítések zajlanak országszerte (például a Telekomnál és az OBI-nál), nemcsak a saját dolgozóknál, hanem a kölcsönzött munkaerőnél is. Bújtatott létszámcsökkentésekről, műszakleállásokról már 2023 második fele óta érkeznek hírek, például a járműiparból. Csoportos létszámleépítésekről viszont nemigen hallani, inkább csepegtetett elbocsátásokról tudnak, akik belelátnak a cégek életébe. Arról is írtunk, hogy vannak cégek, amelyeknél súlyos probléma a bérek kifizetése – és van, ahol csőd lett a történet vége.
A dolgozói és munkavállalói érdekképviseleteket kérdeztük arról, hogy ők mennyire tapasztalják, hogy bajban lehetnek a vállalkozások. Mennyire jellemző, hogy nehezen gazdálkodják ki a béreket, és emiatt embereket küldenek el?
A fehérgallérosokat is küldözgetik el a cégek
A Vasas Szakszervezeti Szövetség cégeinél, főleg az autóipari cégek zöménél és a beszállítóknál még mindig eléggé visszafogott a termelés, megrendelés. Számos cég (így például a Mercedes) már december elején leállt a termeléssel, és majd csak januárban fognak újraindulni. Folyosói pletykák alapján nem egy cégnél lesznek nagyobb elbocsátások – mondta a szövetség alelnöke, László Zoltán a 24.hu-nak. Azóta már napvilágra került, hogy leépítésre számítani lehet a győri Audinál, és az aktuális bérszínvonal nem tartható hosszú távon.
