Még csak dolgoznak a szingapúri Vulcan Shield Global magyar leányvállalatának jogi megalapításán, és december elején még engedélyt sem kértek a szeptemberben beharangozott 49 milliárdos állami támogatással létrejövő békéscsabai gyárra. A békési főispán november végén a beruházás gyorsított engedélyezési eljárásáról beszélt, a vállalat viszont arról, hogy jövő év elejétől már munkásokat toboroznak a beruházáshoz.
A fura helyzetet tetézi, hogy a Vulcan Shield Global a Budapest Honvéd főszponzora lett, míg a beruházást bejelentő Szijjártó Péter külgazdasági miniszter a klub új elnöke. De hogyan is történt minden Békéscsabán? Erről Bodóczi István békéscsabai ellenzéki képviselőt kérdezte a portál, aki súlyos hibának érzi a társadalmi és térségi egyeztetés elmaradását. A 49 milliárd forint állami támogatással és összesen 280 milliárd forintból induló békéscsabai óriásberuházás még csak terv, de a Pátria Békéscsaba Egyesület frakcióvezetője szerint sokan sérelmezik az előzetes társadalmi egyeztetés hiányát, és tartanak az esetleges egészségügyi kockázatoktól.
Fideszes titkolózásról beszélnek
A képviselő hangsúlyozta, hogy nem ellenzi a beruházást, de szerinte a helyiek inkább a mezőgazdaság és az élelmiszer-feldolgozó ipar erősítését tartanák fontosnak. Abban azonban – mondta –
a legtöbben egyetértenek, hogy a beruházás hatásait fenntartásokkal és figyelemmel kell követni a talajra, a levegőre, a vízkészletekre és az egészségre gyakorolt esetleges következmények miatt.
Hiszen Magyarországon már több rossz precedens is ismert, például a gödi akkumulátorgyár esete.
„Előzetes információk nélkül, titkolózva készítették elő a bejelentést Békéscsaba eddigi legnagyobb állami támogatással érkező beruházásáról” – tette hozzá. A szeptemberi bejelentésen kizárólag előre meghívott, a Fideszhez közeli személyek vehettek részt. Úgy véli, a „last minute” bejelentés és az egyeztetés hiánya miatt a helyiek érdekei nem érvényesültek maradéktalanul. Elmondása szerint amikor Szarvas Péter polgármestert erről kérdezte, azt a választ kapta, „túl fiatal” még ahhoz, hogy tudja:
ilyen döntések nem a nyilvánosság előtt születnek.
A városi közgyűlésen egyébként előre nem jelzett, „0. napirendi pontként” volt lehetőség kérdezni a cég képviselőjét. Bodóczi szerint a kormányoldalhoz kötődő képviselők előre tudhattak a beruházásról, míg az ellenzéki képviselők nem kaptak hivatalos tájékoztatást.
A VSG magyarországi vezetője a közgyűlésen elmondta, hogy a szingapúri cég néhány éve alakult. Arra a kérdésre, hogy hol működnek hasonló üzemek, és mekkora létszámmal, azt a választ adta: Sanghajban és Vietnámban összesen 1200–1500 fő dolgozik hasonló gyártásban, de nem önálló üzemben. Bodóczi szerint ez azt jelzi, hogy a békéscsabai projekt nemcsak a vállalat első európai beruházása, hanem a cég eddigi legnagyobb vállalása is, mivel a bejelentett tervek szerint 2033-ra nagyjából 2700 új munkahely jöhet létre, ami további kérdéseket vet fel.
A képviselő elmondása szerint
Hol is tart a gyár ügye?
Többszöri telefonos és írásbeli megkeresés után a zöldhang.hu három hét után azt a választ kapta december 2-án a Békés Vármegyei Kormányhivataltól, hogy a cég még nem adott be engedélyezési kérelmet, sőt az MTI tájékoztatása szerint még a magyar leányvállalat alapítása is folyamatban van, ami azért különös, mert pár hét múlva már embereket szeretne felvenni.
A szingapúri központú cég igazgatója, David Kneale szerint november 25-én arról beszélt, hogy az év végéig szeretnék lezárni a magyar leányvállalat alapítását, amely várhatóan kft. formában működik majd. A békési főispán ugyancsak november 25-én az MTI-nek nyilatkozott arról, hogy a kormányhivatal kiemelt beruházásként tekint a VSG fejlesztésére. Takács Árpád reméli, hogy ez a besorolás hamarosan a vonatkozó jogszabályokban is megjelenik. Mint mondta, az engedélyeztetés hét szakhatóságot érint, ezért külön munkacsoportot állítanak fel a környezet- és tűzvédelmi, iparbiztonsági, vízjogi, vízvédelmi és népegészségügyi engedélyek kezelésére. A főispán szerint ezzel „egyablakos”, gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés valósul meg.
Az MTI által is idézett vállalati tervek szerint januárban vagy februárban indul a toborzási kampány. Első lépésként egy, a jövőbeli gyár mellett lévő meglévő csarnokot bérelnek, ahová mintegy húsz munkavállalót vesznek fel – mondta a szingapúri központú cég igazgatója. Ők a Kínából beérkező áruk raktározásáért felelnek majd, és innen történik az értékesítés is. Ebbe a csarnokba érkeznek az első gépek, és akár már a következő nyáron elindulhat a gyártás – egyelőre a kis létszámú induló csapattal.

