Belföld

Rémálom az alvó sofőr

Két napon belül két közúti tömegbaleset történt Magyarországon. Összesen nyolcan haltak meg, hetvennyolcan megsebesültek. A Népszabadság szerint a két balesetben sok a hasonlóság, valószínűleg nem véletlenül.

Hétfőn hajnalban az M15-ös autóúton egy cseh busz és egy szlovák kamion ütközött, kedden, hasonló időpontban az M70-es félautópályán a román busz és a szlovén kamion karambolozott. Mindkét baleset az országhatár közelében, a hajnali órákban történt az autópályákat összekötő, nem túl hosszú autóutakon – írja a lap.

A győri Széchenyi István Egyetem közlekedésépítési tanszékének vezetője szerint ezek az utak bizonyítottan veszélyesek, ami több tényezőből adódik össze. A sztrádáról letérő járművek sofőrjei pontosan tudják ugyan, hogy az autóúton mások a szabályok, ám főleg az első kilométereken még részben a korábbi reflexek, szokások alapján vezetnek. A sebességhatárokat általában nem tartják be. Koren Csaba egyetemi tanár azt javasolja, az autóutakra történő letérést követően egy ideig még ismétlődjenek a szembejövő forgalomra figyelmeztető nyilak a burkolatokon. Emellett növelni kell az út menti táblák figyelemfelkeltő hatásait.

Fel(rázós) utak is segíthetnek

A győri Széchenyi Egyetem tanszéki mérnöke, Iván Gabriella szerint a magyar félsztrádákhoz hasonló amerikai utakon a sávokat akusztikus burkolati jelekkel is elválasztják, vagyis az út közepén rázósávokat alakítanak ki. Ha tehát a jármű áttér a szemközti oldalra, akkor erős hangjelek hallhatók, melyre az elszunyókáló sofőr is azonnal felébred. Az is gyakori az Egyesült Államokban – hazánkban az M2-en van rá példa –, hogy az út közepén, a két záróvonal közé hatvan centi széles piros sávot festenek fel. A tanszék szerint az ilyen megoldások akár 40 százalékkal is csökkenthetnék a balesetek valószínűségét.

Az sem véletlen, hogy a balesetek többsége az éjszakai, hajnali órákban történik. Radics Judit pszichiáter főorvos, alvásszakértő szerint már a váltott műszak is megterheli a szervezetet. Az úgynevezett szervóra azt mutatja: az éberség maximuma délelőtt tizenegytől délután négyig terjed. Éjfél és hajnali négy óra között a leggyengébbek a figyelmi funkciók, s lassú a reakcióidő is. Az átlagembernek ekkor van a legnagyobb szüksége a pihenésre.

Gyilkolhat a hullafáradtság

Ugyanakkor folyamatosan nő a hazai utakon azoknak a külföldi buszoknak a száma, amelyek Magyarországon át vendégmunkásokkal ingáznak Kelet- és Nyugat-Európa között. Ezeknek a járatoknak egy része azonban jelentős kockázatot jelent – mondta a Népszabadságnak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének személyszállítási társelnöke. Nedeczky Tibor hallott olyan esetről, hogy 18 órásra ígérték a Bukarest–Barcelona utat, noha ezt a távot lehetetlen megtenni busszal ennyi idő alatt. Ezzel lényegében a sofőrökre hárítják a felelősséget: magukra haragítják az utasokat a betartott pihenők miatti hosszabb menetidővel, vagy a büntetést, balesetet kockáztatva megszegik a szabályokat, amelyek szerint egy sofőr a kötelező pihenők mellett legfeljebb kilenc órát vezethet. Ha van váltótársa, akkor ő is ennyit ülhet a volánnál. Ezután elvileg egy éjszakát pihenniük kellene, de ezt sokan megpróbálják elkerülni. Például azzal: ha már három sofőr van a buszon, akkor ők, folyamatosan váltva egymást, megnyújtják azt az időt, ami alatt bár szabályosan, de „hullafáradtan” végig úton lehetnek.

Akad olyan társaság, amelynek ellenkező irányba tartó járatai találkoznak útközben, és a sofőrök helyet cserélnek. Így hiába a tachográf, kicsi az esély arra, hogy kiderüljön a vezetőidő túllépése – írja a Népszabadság.

Rendőrségi forrásból egyébként az MTI úgy értesült, hogy a szlovák kamionsofőr esetében nem a kevés pihenés, hanem a túl sok alkohol volt végzetes. Vérében négyezrelékesnél magasabb alkoholszintet mutattak ki, ami hozzávetőleg egy liternyi égetett szesz elfogyasztását feltételezi.


M70-es baleset, még hét sérült kórházban

Hét sérült maradt még a nagykanizsai kórházban a kedd hajnalban az M70-es autóúton történt, hat halálos áldozatot követelő buszbaleset sérültjei közül. Bátorfi József, a Kanizsai Dorottya Kórház főigazgatója elmondta: egyetlen ember sincs már életveszélyben. Egy középkorú asszonyt kellett megműteni még kedden, a lépét távolították el, de mára stabilizálódott az állapota. Egy súlyos tompa hasi és egy szintén súlyos mellkasi sérüléssel fekvő beteget folyamatos megfigyelés alatt tartottak, de a klinikai és CT-vizsgálatok alapján úgy ítélték meg, hogy esetükben nincs szükség műtéti beavatkozásra.
Ioan Bente, a budapesti román nagykövetség belügyi attaséja elmondta, időközben gond nélkül megérkezett Spanyolországba az a 22 ember, akikért mentesítő járatot küldtek. Tefonon hívták fel az utasok, akik tájékoztatták az érkezésükről, illetve köszönetet mondtak a nekik nyújtott segítségért.

A túlélők az MTI-nek arról beszéltek: valószínűleg elaludt a buszsofőr, akit a tudomásuk szerint pihenés nélkül fordítottak vissza Romániából Spanyolországba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik