Élet-Stílus

Miről árulkodik a cipősarok?

A női divat nemcsak a viselőiről, de a gazdasági helyzetről is sokat elárul. Elég megnézni a szoknyát hosszát vagy mennyi rúzs fogyott.

A tekintetek most a cipősarkakat pásztázzák: vajon mit árulnak el. Az IBM kutatói közösségi média oldalakat és blogbejegyzések millióit analizáltók, és megállapították, hogy a legújabb trend a lapos sarkak, illetve a törpetűsarkak felé mutat – ami akár a gazdasági fellendülés jele is lehetne. Megfigyelték ugyanis, hogy válság idején magasabbak lesznek a cipősarkak, például 2009-ben 17,78 centiméter volt az átlag, amiből 2011-re mindössze 5 centi maradt, a portfolio.com jelentése szerint.


Sarokmagasság változása (hüvelykben) – fotó: ibmphoto24

Az is felmerült, hogy egyszerűn megunták a nők a tűsarkakon való pipiskedést, de arról sem feledkezhetünk el, hogy a divat és a gazdaság összefüggései más területeken is megmutatkoztak. Még januárban az ABC-nél jártak utána George Taylor elméletének: a Wharton Üzleti Iskola néhai professzora szerint a szoknyák hossza szintén mesél a gazdasági helyzetről. Az 1920-as években megrövidült a hosszuk, ám mire a nagy gazdasági világválság megérkezett, ismét a bokák körül haragoztak. Azért viseltek bokorugró változatot a jóllét idején, mert így megmutathatták méregdrága selyemharisnyáikat, vélte a szakértő, de a recesszió alatt inkább eltakarták a csupasz lábukat. Ráadásul a cipők talpa is lapos volt a húszas években, míg a válság elhozta a platformcipőket.

Hasonló tendenciát mutat a kozmetikai ipar is, Leonard Lauder, az Estee Laudertől vetette fel azt az ötletet, hogy a nők olyan helyzetben, amikor bizonytalanok a jövőt illetően, mint például a 2011-es terrortámadások után, kevésbé drága termékeket, például több rúzst vásárolnak. Vajon tényleg működnek ezek a mutatók? Egy friss piackutatás kimutatása szerint 2010 és 2011 között a rúzsok eladása 14 százalékkal emelkedett. (NDP Group) – ezek szerint mégsem olyan jók a kilátásaink, ráadásul a szoknyák hossza is kúszik a térdek felé.

„Általában, gazdasági hanyatlás idején a cipősarkak megnőnek és úgy is maradnak – ahogy a vásárlók vagányabb divatot követnek, a fantázia világába menekülve, nyilatkozta Trevor Davis, az IBM szakértője, aki azonban most maga is szkeptikus: „Ezúttal lehet, hogy másról van szó.” Úgy gondolja , hogy az önmegtartóztatás még a cipődivatra is rányomja bélyegét, már nincs kedvük a nőknek a hivalkodáshoz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik