A BIM náluk nem egy divatszó
A Building Information Management (azaz, a BIM) egy digitális tervezési módszer, amely az épületek teljes életciklusát segít átlátni és irányítani. A hagyományos tervrajzokkal szemben a BIM egy 3D-s számítógépes modell, amely nemcsak a formákat, hanem az anyagokat, költségeket, időbeli ütemezést és más műszaki adatokat is tartalmaz. Segítségével a beruházók, tervezők, kivitelezők és üzemeltetők egy közös, naprakész adatbázisból dolgozhatnak, ami jelentősen csökkenti a hibák és a késések esélyét.
A BIM segítségével már a tervezés fázisában pontosabb előrejelzések készülhetnek arról, hogy mennyibe fog kerülni egy épület, meddig tart a kivitelezés, és hogyan fog működni. Ez a módszer hatékonyabbá teszi az építkezést, és szinte alapelvárás az építőiparban.
A Market Építő Zrt.-nél már több mint tíz éve alkalmazzák ezt, a BIM-alapú gondolkodás beépült a cég gondolkodásába.
Kezdetben a kollégáink közül csak kevesen látták át, miért érdemes használni a BIM-et, de ma már nem kérdés senki számára. Számunkra a BIM nem egy eszköz, hanem egy digitális nyelv, amelyen a teljes projekt során beszélünk
– mondta korábban egy kerekasztal-beszélgetés során Grátzer Szabolcs, a cég Tervezési Osztályvezetője és BIM managere.
Ezt alkalmazva a tervek minősége javul, miközben a helyszíni hibák számát redukálják. És még a költségek terén is kimutatható némi javulás, mert bizonyos hibákat korán képesek kiszűrni. Az osztályvezető szerint a fiatalabb szakemberek fogadták el leggyorsabban a BIM technológiát, ők az úttörők a vállalaton belül. Az újabb generációk nem ragaszkodnak a hagyományos papíralapú módszerekhez, hanem bátran használják a digitális eszközöket.
Hogy ezek a megoldások nem elméleti síkon működnek, arra számos példát lehetne említeni a cég korábbi projektjeiből.
De közel sem ez az egyetlen digitalizációs folyamat, ami a cégnél érvényben van: a Market Építő Zrt. hosszú ideje gyűjti, rendszerezi, sőt, elemzi az adatokat a kivitelezések során. Mindezek alapján gyorsabban lehet reagálni a váratlan helyzetekre, optimalizálni a logisztikát, és hatékonyabbá tenni az egész projektmenedzsmentet.
A célunk az, hogy minden döntés adat alapon szülessen. A jó döntésekhez pedig pontos és aktuális adatokra van szükség
– ezt már Florovits Géza, a vállalat IT vezetője mesélte. Hozzáteszi: „A digitalizáció nem öncélú eszköz, hanem lehetőség arra, hogy egy adott kihívásra jobb, gyorsabb vagy hatékonyabb választ adjunk. A legfontosabb a felsővezetők elköteleződése, a kollégák oktatása, bevonása, felkészítése és támogatása erre a változásra. Fontos, hogy nagyvállalatok esetében külön digitalizációs stratégiát is érdemes elkészíteni.”
A tudásmegosztásra is fókuszálnak
Ha a cég úttörő megoldásait akarjuk felsorolni, előkelő helyen szerepelne a BIM 4 Share tudásmegosztó platform, amit 2022-ben indítottak el.
Célja, hogy különböző szereplők – beleértve mérnököket, fejlesztőket, építtetőket – közösen tudjanak gondolkodni arról, hogyan lehetséges a digitalizációt a legjobban beépíteni az iparágba. Ezeket gyakorlati példákon keresztül általában prezentálják is. Jelen vannak a felsőoktatásban, és BIM for Share elnevezésű portálon évek óta megosztják a BIM-mel kapcsolatos dokumentumaikat, így támogatva az építőipart.
A Market Építő Zrt. már a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőséget is használja. Igaz, döntéshozatalban még nem alkalmazzák, egyéb területeken viszont időhatékonyságot növelő megoldás tud lenni, a Marketnél például a back office területén zajlanak fejlesztések, amivel az adminisztrációt vagy a dokumentumok feldolgozását tudják felgyorsítani.
Emberközpontú technológia
A cégnél ugyanakkor nem hisznek abban, hogy a technológia helyettesíteni tudná az embert. Sőt: a digitalizációval az a céljuk, hogy támogatni tudják a szakemberek munkáját a hatékonyabb feladatelvégzésben. A belső képzéseiken például a fiatal mérnökök digitális eszközök használatát tanulhatják, de bevett gyakorlat a digitalizációs megoldások bevezetésénél, mikor meghallgatják és megvizsgálják a dolgozók ötleteit, javaslatait, a legjobbakat pedig igyekeznek is megvalósítani.
A vállalatnál fontosnak tartják, hogy továbbra is úttörő szerepet töltsenek be a hazai piacon, így saját magukat is folyamatosan fejlesztik. Az emberi tudást nem szeretnék elveszíteni, de ki lehet egészíteni a digitalizációval, hogy megmaradjon a hosszútávú versenyképesség. Hiszen az építőipar digitális átalakulása már megkezdődött, a verseny minden korábbinál élesebb lett.
Mindegy, hogy BIM-ről, drónos felmérésről, okoseszközök használatáról van szó – aki ezeket alkalmazza, ráadásul jól, úgy versenyelőnyhöz jut. Úttörőnek lenni pedig nemcsak presztízst jelent egy piacon, hanem azt is, hogy egy cég hatékonyabban tud ajánlatot adni, megrendeléseket nyerni és költséget csökkenteni.
A digitalizált működés átláthatóbbá teszi a projekteket, képes előre jelezni a problémákat, és jobban kiszolgálja a megrendelők igényeit. Aki lemarad, az könnyen kiszorulhat a piacról. Az élen járó cégek, akik tudják tartani a lépést, viszont megbízhatóbb partnerek, akiket szívesebben választanak a beruházók – a Market Építő Zrt. példája jól megmutatja, hogy a digitalizáció nemcsak kényszer, hanem lehetőség arra, hogy hatékonyabb, fenntarthatóbb legyen egy vállalat 2025-ben.

