Gazdaság

950 milliárdos bizniszre várja a jelentkezőket a MÁV, egy fő esélyesről tudni

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

Kikerülhet a MÁV felelősségi köréből járműveinek karbantartása, illetve az alkatrészmegrendelés. A napokban ugyanis bejelentették, hogy a MÁV előzetes piaci konzultációt indít arról, hogy nyolc évre összesen 950 milliárd forint keretösszegért rendelkezésre állás alapján rendeli meg a vasúti járművek karbantartását, vagyis kiszervezi azt egy külső cégnek.

A G7 arról írt, hogy ennek a feladatnak az ellátására nem látszik más lehetséges szereplő, mint a NER-hez igen közel álló Magyar Vagon cégcsoport, amely nemrég megpróbálta megvenni a spanyol Talgo-t, de átláthatatlan tulajdonosi háttere és orosz kapcsolatai miatt ajánlatát megvétózta a spanyol kormány. Itthon csak a Magyar Vagonnak van az országot lefedő hálózata vasúti járművek karbantartására, rajta kívül modern motorvonatokat reálisan a Stadler Magyarország tud még karbantartani – ők azonban már a Magyar Vagon alvállalkozói.

A gazdasági lap közölte, a MÁV-Start éves beszámolója szerint 2023-ban 34,7 milliárd forint volt a vasúti járművek karbantartásának teljes költsége. Idén a közbeszerzési adatok szerint a MÁV-Start 41 milliárd forintért kötött fővizsga (nagykarbantartás) és javítási keretszerződést a motorvonatokra, és 49 milliárd forintos keretszerződést kötött vontatójárművek nagyjavítására, forgóvázak cseréjére. Mindkettőt olyan cég nyerte el, amely ma a Magyar Vagon csoport tulajdona.

Ha összesítjük a MÁV-Start 2024-ben érvényben lévő szerződéseit, évesítjük, és ahol kell, forintra számoljuk át, akkor az látható, hogy összesen 82,7 milliárd forint az éves szerződéses összeg. Mivel ebben keretszerződések is vannak, a végső pontos érték kis mértékben eltérhet.

Ez alapján a MÁV az eddigi áraknál harmadával drágábban kívánja a járművek karbantartását nyolc évre kiszervezni.

Kérdés persze, hogy az évi átlagosan 119 milliárd forintos keretmegállapodásban hogyan kezelik majd az inflációt, de ilyen szerződésekben jellemzően csak a kiíráskori árat adják meg, amit aztán inflációval növelnek – írta a G7.

A Magyar Vagonnak nagy szüksége lehet erre a mávos megrendelésre, mert jövőre kifutnak a meglévő jelentős szerződései, és a spanyol nagysebességű vasúti gyártó megszerzése is kútba esett. Nem könnyű követni egyébként, hogy mi történik a csoporttal, mert számos Magyar Vagon, Ganz és Mavag nevet viselő cég is van benne. Korábban Tombor András, a többek között Lázár János bizalmi embereként is emlegetett nagyvállalkozó, illetve az orosz metrókat és az Ukrajnában is bevetett orosz gyalogsági harcjárműveket gyártó, ezért szankcionált Transzmasholding tulajdonában volt. Az ukrán háború kitörése után az oroszokat kivásárolták, az új magyar tulajdonos Szalay-Bobrovniczky Kristóf, jelenlegi honvédelmi miniszter lett, majd a Solva II. nevű magántőkealaphoz került (azaz végső tulajdonosai ma már gyakorlatilag megimserhetetlenek).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik