Gazdaság

Már vagyonkezelője is van a Szegeden elektromosautó-gyárat építő kínai BYD-nek

Fischer Zoltán / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI
Orbán Viktor a kínai BYD autógyár vezetőségével tárgyal a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én.
Fischer Zoltán / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI
Orbán Viktor a kínai BYD autógyár vezetőségével tárgyal a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én.
A BYD, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója tavaly vegyes eredményeket hozott Magyarországon: a pátyi elektronikai alkatrészgyára szárnyalt, a komáromi e-buszgyár viszont veszteséget termelt. Megkezdődött a szegedi e-autógyár építése is, a BYD Auto Hungary Kft. bankszámlájára a betervezett 191 milliárd forint törzstőkéből eddig csak durván 10 százalék érkezett meg.

A Szegeden elektromosautó-gyár építésébe kezdett, kínai BYD, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója újabb céget gründolt Magyarországon. A BYD Europe Holding Kft.-t augusztus elején jegyezték be, profilja a vagyonkezelés. A kérdéseinkre nem reagáltak a cégnél cikkünk megjelenéséig, így arra sem kaptunk választ, hogy az új kft. már az európai terjeszkedésük részeként értelmezendő, vagy csak a magyarországi tevékenységeket fogja össze pénzügyileg.

A BYD nem titkolt szándéka, hogy erősítse a márka elektromos járműveinek európai piaci jelenlétét, és ennek egyik állomása a szegedi beruházás, amellyel az első európai személyautógyárát építi meg. A projektre létrehozott BYD Auto Hungary Kft.-t tavaly decemberben jegyezték be, 191,855 milliárd forint jegyzett tőkével. Azonban, mint a cégiratokból kiderül, ennek az idén eddig csak a töredékét, 19,122 milliárd forintot fizetett be az egyedüli tulajdonos, a hongkongi BYD (H.K.) CO. Ltd. A további 172 milliárdot jövő januárig kell befizetni a szegedi cég bankszámlájára. Számlavezetője egyébként, ahogy a Magyarországon megjelent, kínai cégeknek általában, a Bank of China (CEE) Zrt.

Máthé Zoltán / MTI Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter, Botka László, Szeged polgármestere és Gong Tao, kínai nagykövet a BYD-gyár bejelentésén, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban, 2024. január 30-án.

A korábbi bejelentések szerint három év múlva már termelni fog a gyár, amelyet közvetlenül a szegedi kertváros szomszédságában, 300 hektár területen terveznek felhúzni. A nagy titkolózással indult, sokáig csak iparipark-bővítés néven futó önkormányzati akcióról, a kiváló minőségű termőföldek kisajátításáról itt írtunk részletesen. Az építkezés brutális méretei jól érzékelhetők azokból a hírekből, amelyek szerint a következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett áru érkezik Kínából Szegedre. Az építési anyagokat hajón szállítják európai kikötőkbe, majd onnan vasúton érkeznek Szegedre.

A BYD-nak egyébként eddig is volt már két jelentős bevételt termelő érdekeltsége Magyarországon:

  • a komáromi ipari parkban működő BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft.
  • és a pátyi székhelyű BYD Smart Device Hungary Kft.
Balogh Zoltán / MTI BYD Seal U típusú elektromos autó a Puskás Arénában, 2024. február 23-án.

Az utóbbi elektronikai alkatrészgyártással foglalkozik főtevékenységként, és csak 2019-ben alapították, de 2022-re az éves árbevétele már meghaladta 302 milliárd forintot, a nyeresége pedig 2,2 milliárd forintot tett ki az Opten cégadatai szerint. A múlt évben ezt jócskán megfejelték, 474 milliárd forint éves forgalmat értek el. A mérlegbeszámolóhoz fűzött szöveges kiegészítésben a növekedést azzal kommentálták, hogy „üzleti szempontból bővült a tevékenység a magyarországi értékesítési folyamattal. A bevétel növekedése az új európai és harmadik országbeli szerződések megkötésének eredménye”.

A törvényben előírt, májusi határidőhöz képest késve, csak szeptember elején leadott mérleg szerint 2023-ban a nyereségüket megduplázták: 4,55 milliárd forint adózott eredményt mutattak ki. A cég által közölt adatokból az látszik, hogy az árbevétel döntően az Európai Unió országaiba irányuló exportból származik, 1,24 milliárdból 1,21 milliárd euró, és az eladott áruk beszerzésénél ugyanilyen egyoldalú az arány, 1,15 milliárd euróból 1,11 milliárd euró a Kínából történő beszerzés.

Vagyis a magyarországi alkatrészgyártó céghez jóformán minden Kínából érkezik, a termékek exportra kerülnek, a bevételhez képest pedig elenyésző a nyereség.

A gyártócég ugyanakkor nagy mennyiségű, környezetvédelmi szempontból veszélyes anyagról ad számot: a mérlegforduló napján, azaz 2023 végén 31.721 darab „battery csomagot” tüntettek fel, 294 millió euró értékben, ami bő 112 milliárd forintnak felel meg.

A BYD  Electric Bus & Truck Hungary számai nagyságrenddel kisebbek, 2023-ban az árbevételét 27 milliárd forintra növelte, ami döntően elektromos buszok eladásából származott. Az előző években megszokott, 1,7 és 3,6 milliárd forint között mozgó nyereség után azonban tavaly 1,2 milliárd forint veszteséget könyvelt el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik