A pesti alsó rakpart Budapest egyik legmeghatározóbb, ikonikus helyszíne, a világörökség része, így fejlesztése kiemelkedő jelentőségű mind az itt élők, mind az idelátogatók szempontjából. A pesti alsó rakpartot megújító fejlesztés most lehetőséget ad arra, hogy a jelen kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalasabb kialakítás jöhessen létre – írja sajtóközleményében a Főpolgármesteri Hivatal.
Az írás hozzáteszi: a tervezés során alapvető elvárás volt, hogy a fejlesztésnek – tekintettel a város adottságaira – megalapozottnak és megtervezettnek kell lennie, ami partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett civil érdekvédelmi és szakmai szervezetekkel. Épp ezért tizenhat szakmai és civil szervezet – köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub, a Város és Folyó Egyesület, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Személyhajósok Szövetsége – már korábban közös nyilatkozatot fogadott el, hogy egy olyan terv születhessen, ami minden érintett igényét figyelembe veszi.
Az új tervek ennek szellemében készültek el, több gyalogos és zöldterületet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérve. A fejlesztések következő lépései már idén nyáron megkezdődtek, hiszen jelenleg is zajlik a Jane Haining rakpart zöldítése – teszi hozzá a Főpolgármesteri Hivatal.
Az elmúlt évek során a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számos kérdőívet is eljuttatott a lakossághoz, ezek eredményei alapján pedig egyértelművé vált, hogy a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, több zöld- és gyalogosbarát felület kialakítását, valamint az autóforgalom csökkentését.
Ennek részletei egyelőre még kérdésesek, az autómentes szakaszok kérdését például egy hosszabb tesztidőszak tudja csak tisztázni, így a szakemberek különböző időszakokban és forgalmi helyzetekben is kipróbálhatják az új megoldásokat, még mielőtt bármelyik utat véglegesnek tekintenék.
A BKK és a főváros közös terve szerint rakparton olyan burkolatok fognak megjelenni, amik egyszerre klasszikusak és modernek, valamint illenek Budapest elmúlt években megújult köztereihez is.
De mi készült el eddig?
- Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott: a városvezetés az elmúlt években felújított és zöldített szakasz tervei a korábban elkészült, Margit hídtól északra kezdődő és a Parlament előtti szakaszhoz is illeszkedtek. A következő fázisban a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, ami esztétikailag is javítja majd a környék képét, de természetesen a város zöldfelületét is növeli. Az autóforgalmat itt 30 km/h sebességre csillapítják majd.
- A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetnek el, mégpedig évelőágyásokkal kiegészítve. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom (így a hajóállomások, a városüzemeltetés, valamint a vendéglátóhelyekre tartó gépjárművek) hajthatnak majd be, ez a rakpart tehát teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, feltéve, ha a forgalmi mérések ennek jogosságát megerősítik majd. A facsoportok és évelőágyások javítják a levegő minőségét és csökkentik a hősziget hatást.
- Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek, és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik majd, de a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.
- A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket mostanra már kijelölték. A részletes tervezés a későbbiekben, az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján folytatódik majd. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését fogja tartalmazni, a részletek egyelőre azonban még nem álltak össze.
A Főpolgármesteri Hivatal továbbra is számít a lakosok észrevételeire, így a kérdéseket, kéréseket, valamint észrevételeket a rakpart@budapest.hu email címen várják.