A fővárosi bicikliutak minőségével kapcsolatban a kerékpárosok között nagy az egyetértés: egyöntetűen katasztrofálisnak tartják a bringautak állapotát. A Margit-híd környékén ezen nincs is min meglepődni, hiszen az építkezések, a gyalogosok és kerékpárosok egy szűk sávba történő terelése nem épp a legvonzóbb feltételeket biztosítják arra, hogy az ember drótszamárra pattanjon. Érdekes, hogy a megkérdezettek nem is a hídfelújításra, hanem a már kész kerékpárutakra panaszkodtak.
Panaszosok
Egy kisgyermekes apuka arról beszélt, hogy különösen gyerekkel, nagy odafigyelést igényel a biciklivel való közlekedés:
„Emiatt nem is sűrűn szoktam kerékpárral közlekedni. Sajnos az utak a legtöbbször nagyon rossz állapotban vannak, és mindig akad valami bosszantó körülmény.”
Inkább tolja
Egy fiatal nő sem zengett ódákat az utakról:
„Rengeteget tekerek, szinte mindenhová biciklivel megyek. Sok helyen, nagyon rosszul vannak kialakítva a kerékpárutak, például az Andrássy úton, ahol az autók rendszeresen a bicikliúton parkolnak. Nekem is volt már ott balesetem, mikor rám nyitották az ajtót.”
Egy anyuka két kisgyerekkel épp a Margit-híd alatti felé tartva számolt be élményeiről: „Naponta hat órát bicajozom, még télen is kerékpárral közlekedem, így elég jól ismerem a fővárosi körülményeket. Azt kell mondjam, siralmas. A bicikliutak harminc százaléka az, ami érdemben használható. A többi mind pocsék állapotban van, vagy pedig rossz helyen van kialakítva, és nem vezetnek sehova. A legrosszabb szerintem a Bajcsy, ahol, ha esik egy kis eső, egyből csúszóssá válik az egész út, valamint a gyalogosokkal is meg kell küzdeni.”
Az eddigi homogén véleményekkel szemben egy nyugdíjas férfi viszont a tetszését nyilvánította ki. „Naponta használom a kerékpárt, engem nem zavarnak az építkezések. Szerintem jók a bicikliutak minősége is, nincsen problémám velük.”
Elismerték
Megkerestük a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési alosztályát, ahol elismerték, hogy szükségesek további fejlesztések ezen a téren, de állításuk szerint megnehezíti a dolgukat az, hogy a kerületi önkormányzatokkal, a közlekedési hatóságokkal és a közlekedési tárcával is folyamatosan egyeztetniük kell.
Mindemellett az önkormányzat azt ígéri, hogy 2011-ig 16 kilométer további bicikliút fog épülni, míg 2020-ig 10 százalékkal fog nőni a kerékpárutak száma. A sokat emlegetett, de eddig még megvalósulatlan kerékpárkölcsönzők kialakítását is jövőre ígérik. A szolgáltatást az első fél órában várhatóan ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedhetnek a díjak, ösztönözve ezzel a biciklik gyors “forgását”.
Semmibe futnak az utak
Wintermantel Zsolt, a Fidesz országgyűlési és fővárosi képviselője elmondta: „Mindenképp szükség van a kerékpárutak fejlesztésére, mivel sok esetben ez le volt tudva azzal, hogy az autó- vagy gyalogos utakról választottak le egy részt a biciklis forgalom részére. Ezeket én nem nevezném kerékpárutaknak, és sok esetben még ezek is igen kaotikusan épülnek fel, nem alkotnak egy egységes rendszert. A semmiből indulnak, és a semmibe futnak.
Ezen is változtatnánk a jövőben, valamint a kerékpárkölcsönzést is szeretnénk népszerűbbé tenni a lakosság körében. A kerékpárral közlekedők helyzetét meg lehetne könnyíteni a metrómegállók közelében kialakított tárolóhelyek kiépítésével, valamint a kölcsönzőrendszer fejlesztésével, ami szintén egy élhetőbb város megvalósulását szolgálná.”
Balesetveszélyes
A Budapesti Kerékpáros Szövetség alelnöke, Takács Gyula klasszikus problémákra hívta fel a figyelmet, úgymint a kerékpárutak rossz vonalvezetésére és azok keskenységére, ami egyben balesetveszélyes is.
„Az utak minősége is hagy kívánnivalót maga után. Ezek együtt szinte lehetetlenné teszik, hogy valaki megtanítsa a városban biciklizni a gyerekét. Sok kerékpárút például fák mellett helyezkedik el. S azok növekedő gyökerei pár év múlva szinte használhatatlanná teszik ezeket az utakat. Egy közös családi biciklizés a városban is igencsak nagy procedúrát igényel, mivel vagy van út éppen, vagy nincs.”
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumnál nem tudtak bővebb információval szolgálni a bicikliutakkal kapcsolatban. Mindezt a jelenleg is folyó nagy átszervezésekkel és átalakításokkal indokolták.