A légitársaságok nem bújhatnak ki a törölt járatok miatti felelősség alól – ezt állítja közleményében a a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, vagyis a FEOSZ.
A közlemény megállapítja:
- az utóbbi hetekben az utasok széles körét érintő káosz alakult ki az európai reptereken, miközben a légitársaságok közül több is megpróbált kibújni egyértelmű felelőssége alól
- a fogyasztókat a légitársaságok esetenként nem tájékoztatják megfelelően, sem a rendelkezésre álló elektronikus lehetőségeken, sem a reptéren a helyszíni munkatársak által
- ezek miatt a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal eljárást indított több légitársasággal szemben.
A FEOSZ „határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét a vonatkozó, a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló” Európai Parlamenti és Tanácsi rendelet szabályainak betartására.
A rendelet járattörlés esetén kiterjed:
- a tájékoztatásra
- az átfoglalásra
- az étkezés és frissítők biztosítására
- éjszakai szállásra és transzfer szolgáltatásra
- ingyenes telefonhívások biztosítására
- továbbá az utast a megteendő távolságtól függően kártalanítás is megilleti.
Amennyiben a légitársaság nem teljesíti jogszabályi kötelezettségeit, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal, az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek, valamint az Európai Fogyasztói Központ is segítséget nyújt adott panasz megoldása érdekében, és tanácsért fordulhatnak a károsultak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez.
Lapunk a közelmúltban is számos botrányos esetről számolt be, például: