Közélet

A fogyasztóvédelem rárepül a linkeskedő légitársaságokra

Bernd Weissbrod / AFP
Bernd Weissbrod / AFP
Ami jár, az jár.

A légitársaságok nem bújhatnak ki a törölt járatok miatti felelősség alól – ezt állítja közleményében a a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, vagyis a FEOSZ.

A közlemény megállapítja:

  • az utóbbi hetekben az utasok széles körét érintő káosz alakult ki az európai reptereken, miközben a légitársaságok közül több is megpróbált kibújni egyértelmű felelőssége alól
  • a fogyasztókat a légitársaságok esetenként nem tájékoztatják megfelelően, sem a rendelkezésre álló elektronikus lehetőségeken, sem a reptéren a helyszíni munkatársak által
  • ezek miatt a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal eljárást indított több légitársasággal szemben.

A FEOSZ „határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét a vonatkozó, a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló” Európai Parlamenti és Tanácsi rendelet szabályainak betartására.

A rendelet járattörlés esetén kiterjed:

  • a tájékoztatásra
  • az átfoglalásra
  • az étkezés és frissítők biztosítására
  • éjszakai szállásra és transzfer szolgáltatásra
  • ingyenes telefonhívások biztosítására
  • továbbá az utast a megteendő távolságtól függően kártalanítás is megilleti.

Amennyiben a légitársaság nem teljesíti jogszabályi kötelezettségeit, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal, az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek, valamint az Európai Fogyasztói Központ is segítséget nyújt adott panasz megoldása érdekében, és tanácsért fordulhatnak a károsultak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez.

Lapunk a közelmúltban is számos botrányos esetről számolt be, például:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik