Gazdaság

Két autós gyerekülés is megbukott egy biztonsági teszten

Balázs Attila / MTI
Balázs Attila / MTI
Az autós gyerekülések használata kötelező – a 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve utazhat autóval. Elsősorban mégse azért használjuk, mert jogszabály írja elő, hanem azért, hogy valóban megvédje a gyerekeket egy esetleges autóbaleset következményeitől. Hogy erre melyik gyerekülés alkalmas, megtudhatjuk a Tudatos Vásárlók Egyesületének legfrissebb tesztjéből. Több termék is elvérzett a teszten.

A hazai piacon is kapható autós gyerekülések közül 143-at tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete, nemzetközi fogyasztói szervezetekkel együttműködve. Vizsgálták a termékeket biztonsági szempontból, frontális és oldalirányú ütközés esetén. Továbbá, hogy mennyire könnyen használhatóak, milyen kényelmesek és tartalmaznak-e egészségre káros vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező, s így a szervezetükbe könnyen bejutó részeken.

Összesen 23 márka (ABC Design, Avionaut, Avova, BeSafe, Britax Römer, Bugaboo, Casualplay, Chicco, Cybex, FreeOn, Graco, Inglesina, Jané, Joie, Kinderkraft, Lionelo, Maxi-Cosi, Nuna, PegPerego, Recaro, Renolux, Silver Cross, Stokke) különböző kategóriájú termékeit tesztelték, melyek között találunk minden korosztálynak való típust, újszülött kortól 12 éves korig (0-36kg).

A gyerekülések biztonsági szempontoknak való megfelelése számított bele legnagyobb arányban a végső értékelésbe. Az eredmények azt mutatták, hogy mint fogalmaztak, sajnos léteznek olyan gyerekülések, amelyek teljesen elbuktak a biztonsági teszteken, ami érthetetlen, hiszen ez volna ezeknek az üléseknek az elsődleges funkciója. Ilyen értelemben

  • megkérdőjelezhető például a Kinderkraft Comfort Up 9-36 kg gyerekülés létjogosultsága, mely utolsó helyen végzett 0 ponttal, mivel oldalirányú ütközésnél nem biztosította a tesztbábú fejének védelmét – írták.

Fontosnak tartották azonban megjegyezni, hogy az alkalmazott töréstesztek szigorúbb kritériumokat (nagyobb sebesség, nagyobb erőhatás) támasztottak az ülésekkel szemben, mint a forgalomba kerüléshez szükséges szabványok. Így fordulhat elő, hogy az említett típus is évek óta megvásárolható.

  • A másik gyerekülés, amelyik a tesztelt biztonsági szempontok miatt megbukott a teszten a Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist 0-18 kg. Támasztólába ugyanis frontális ütközésnél nem bírta a terhelést. Kiszakadt az Isofix rögzítésből, és az ülés elszabadult.

A biztonsági szemponton túl vizsgálták azt is, hogy tartalmaznak-e ezek a termékek olyan vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező részeken, amelyek a szervezetükbe jutva különböző, az egészségükre káros folyamatokat indíthatnak el. Kiderült, hogy akadnak ilyenek. Népszerű márkák egyes termékei is tartalmaztak határérték felett például naftalint. A naftalin a legegyszerűbb molekula a policiklusos aromás szénhidogének csoportjában (PAH-ok), melyek egy része bizonyított karcinogén, mutagén és teratogén hatású, köztük a naftalin is feltételezett rákkeltő. Ma festékek, műanyagok, gyógyszerek gyártásában alkalmazzák. Megengedett felső határértéke 1.0 mg/kg.

Persze, a könnyű használhatóság és a gyerekek kényelme is fontos szempont ezért e szerint is értékelték a tesztelt gyereküléseket. A Tudatos Vásárlók Egyesülete mégis azt ajánlja, hogy ne e szempontok mentén kezdjük a válogatást az üzletben. Előbb bizonyosodjunk meg a termékek biztonságos voltáról törésteszt, és káros vegyianyag-tartalom szempontjából. A választást nehezíti, hogy olyan hibák is előfordulnak a gyártás során, melyek ugyan nem érintik a gyerekek biztonságos utazását az autóban, annál inkább azon kívül. A Britax Römer például most tavasszal hívta vissza BABY-SAFE 5Z és BABY-SAFE 5Z2 típusú, 2023. október 21. előtt gyártott üléseit, mivel azok hordozó fogantyúja leválhat. Márpedig ha leválik, a kezünkben marad, az ülés pedig gyerekestül leesik.

Az autós gyerekülések egyáltalán nem olcsó termékek. A tesztelt darabok átlagára 31 000 forint és 300 000 forint között mozgott. Az első 5 helyen a Cybex, a Nuna, a Maxi Cosi és a Bugaboo márkák egy-egy terméke végzett, melyek átlagára 150–212 ezer forint között mozog. Az említett márkák közül kettőnek is végzett terméke egyúttal a lista végén is, mert biztonsági vagy káros vegyi anyag tartalom szempontjából nem kapott jó értékelést. S ezek még csak nem is a márkák olcsóbb termékei.

A teszt készítői azt javasolják, hogy mivel a gyermekeink 12 éves koráig 2–3 gyerekülést is el fogunk fogyasztani, hiszen mindig a magasságához és súlyához igazodó méretet kell használnunk, legalább valóban minden szempontból kielégítő darabot válasszunk, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk őket. Ebben segít a termékteszt, ahol a vizsgált szempontok alapján láthatjuk melyik termék miben teljesített jól vagy rosszul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik