Április 23-án este benyújtották az Országgyűlésnek a „gyermekek védelme érdekében az internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozásáról” szóló törvényjavaslatot, melynek egyik legfontosabb pontja, hogy az internet szolgáltatók a szülők kérésére kötelesek pornográf oldalak kiszűrésére alkalmas internetszűrési szolgáltatást biztosítani, írja az EconomX.
A Selmeczi Gabriella, Kocsis Máté, Nacsa Lőrinc és Zsigó Róbert kormánypárti képviselők által benyújtott szöveg kiemeli, hogy az internetszolgáltatók kötelesek előzetesen tájékoztatni az előfizetőt a biztonságos szolgáltatás igénybevételének lehetőségéről és ingyenességéről.
A bevezetés fokozatos abban a tekintetben is, hogy elsőként a mobil internet-hozzáférési szolgáltatások tekintetében kell alkalmazni a szabályokat.
Ezt követően kerülhetnek sorra a tízezer, vagy annál több előfizetővel rendelkező internet-hozzáférés szolgáltatást nyújtó szolgáltatók, majd az annál kevesebb előfizetővel rendelkezők. Mindegyikükre vonatkozik, hogy megfelelő műszaki megoldással lehetővé kell tenniük a szűrt internet-szolgáltatás elérhetőségét.
Hogy működne a szűrés?
A szűrés alapja egy folyamatosan frissülő lista lenne a leglátogatottabb, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó internetes oldalakról, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság állít össze.
A gyors ügyintézés érdekében a szolgáltatónak könnyen hozzáférhető, átlátható és felhasználóbarát elektronikus rendszert kell üzemeltetni a honlapján. Ha a szülőktől érkező törlési kérelem indokát alaptalannak tartja, elvileg megtagadhatja az elérhetetlenné tételt, ám köteles lesz az elutasítás indokairól egyértelmű és részletes tájékoztatást nyújtani a kérelmezőnek.
A reklámokat is belevették a törvénybe
A most benyújtott törvényjavaslat nem csupán az internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozásáról szól, hanem egyes elektronikus kereskedelmi szolgáltatással és reklámtevékenységgel összefüggő szabályokat is módosít.
Ha pedig mégis lehetséges a reklám, az alkalmazásszolgáltató és a videó-megosztó platformszolgáltató útján megvalósuló reklámok esetében egyértelműen utalni kell a reklámjellegre. Ennek az a célja, hogy gyermekek számára mindez egyértelmű legyen, még abban az esetben is, ha az adott termék promóciója online véleményvezéreken, influenszereken keresztül zajlik.
Betiltják továbbá az alkoholtartalmú reklámokat az alábbi helyeken:
- sajtótermék első borítólapjának külső oldalán, illetve − honlap esetén − a nyitó oldalon,
- színházban vagy moziban 20 óra előtt,
- gyermek-, illetve fiatalkorúak számára készült műsorszámot közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül azt követően,
- az Ektv. szerinti alkalmazásszolgáltató vagy videómegosztóplatform-szolgáltató útján közzétett, gyermek-, illetve fiatalkorúak számára készült tartalmat közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül azt követően,
- egyértelműen játék céljára szánt terméken és annak csomagolásán, vagy
- köznevelési és egészségügyi intézményben, továbbá ilyen intézmény bármely bejáratától számított kétszáz méteres közúti, illetve közterületi távolságon belül szabadtéri reklámhordozón, kirakatban vagy közterületről egyébként látható helyen.