Szórakozás

Hiányzó ablakokkal szállt fel egy repülő, csak 4 ezer méter felett tűnt fel, hogy valami nincs rendben

Urbanandsport / NurPhoto / AFP (illusztráció)
Urbanandsport / NurPhoto / AFP (illusztráció)
A III. Károly és a brit miniszterelnök által is használt chartergépet emiatt vissza is kellett fordítani Londonba.

Egy Londonból Orlandóba tartó charterjárat kénytelen volt leszállni, miután a személyzet több mint 4 ezer méteres magasságban vette csak észre, hogy két ablak is hiányzik a repülőről – írja a Daily Mail.

A Titan Airways gépe, amelyet korábban III. Károly király és Rishi Sunak brit miniszterelnök is használt, október 4-én szállt fel a londoni Stansted repülőtérről, mielőtt a személyzet észrevette, hogy az ablakok megsérültek egy előző napi filmforgatás során.

Az Airbus A321-es gépen 11 fős személyzet – három pilóta, egy mérnök, egy rakodómester, hat utaskísérő – és kilenc utas tartózkodott, akik szintén a légitársaság, illetve az amerikai székhelyű TCS World Travel luxusutazásokat szervező cég alkalmazásában állnak.

Az első jeleket már rögtön a felszállás után megtapasztalták az utasok, mivel a kabin jóval hidegebb és zajosabb volt a megszokottnál, azonban csak 3 ezer méter fölött, a biztonsági övek kikapcsolása után vették észre, hogy mekkora a baj. Ekkor ugyanis a rakodómester a gép hátsó része felé vette az irányt, és a hiányzó ablakok közelébe érve az volt az első reakciója a zajra, hogy annyira hangos, hogy halláskárosodáshoz vezethet. Ezután felfedezett egy ablaktömítést az egyik ablakon, amelyet „csapkodott a légáramlat”.

Ekkor – közel 4300 méteres magasságban a levegőben – a személyzet úgy döntött, hogy leállítja a repülőgép emelkedését és csökkenti a sebességet. Egy mérnök és a pilóta ezután megnézte az ablakokat, és megállapodtak abban, hogy a repülőgépnek vissza kell térnie Stanstedbe. A gép 36 perccel a felszállás után landolt ismét Londonban.

Az utasoknak nagy szerencséjük volt, hogy időben észrevették a hibát, mivel a magasságon, ahonnan visszafordultak, még nem volt olyan nagy a légnyomás, hogy elveszítsék az eszméletüket. De ha a repülő tovább emelkedett volna, akkor idővel ez is bekövetkezett volna.

A leszállás után a személyzet megvizsgálta az ablakokat, és rájöttek, hogy kettőnek hiányzik a szerelvénye, a belső és a külső panelja és a gumitömítése.

Mindössze egy réteg műanyag üveg maradt a helyén, ami arra szolgál, hogy az utasok ne érhessenek hozzá a külső üvegekhez.

Illetve egy harmadik ablak belső üvege és tömítése is hiányzott.

Az ablakokat egy filmforgatás során használt nagy teljesítményű lámpák rongálták meg. Olyan lámpák, amelyekkel „a napfelkelte illúzióját akarták kelteni”. A légi közlekedési baleseteket vizsgáló hivatal jelentése szerint a lámpák több mint öt órán keresztül világították a repülőgép jobb oldalát, a bal oldalát pedig négy órán keresztül.

Ezeknek a lámpáknak olyan erős a fényük, hogy az általuk megvilágított tárgyaktól legalább 10 méterre kell elhelyezni őket, hogy ne okozzanak kárt. Azonban ezt az előírást nem tartották be a filmforgatáson.

A vizsgálat kimutatta, hogy a lámpa hője miatt az ablakelemeket rögzítő hab vagy „deformálódott és összezsugorodott”, vagy teljesen megsemmisült és eltűnt.

A hivatal a jelentése szerint az „esetnek súlyosabb következményei is lehettek volna”, és csak szerencsén múlt, hogy nem történt semmi baj.

A brit bulvárlap megjegyzi, hogy nemrégiben III. Károly király és Kamilla királyné is ugyanezt a repülőgépet használta franciaországi látogatására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik