Belföld

Nem kell asztalost hívni a dohányboltok kötelező átrendezéséhez

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu
Aligha vesznek majd bármit is észre a fogyasztók a dohányboltok átalakításából, a jogszabályi változások valójában a trafikosoknak adnak plusz munkát.

Mint korábban megírtuk, 2024. január 1-jén lép hatályba egy jogszabály, amely a pultvonal feletti területen kizárólag dohánytermékek számára biztosít megjelenési lehetőséget. A törvénymódosítás némi bizonytalanságot okozott, sokáig ugyanis nem volt egyértelmű, hogy ez a változtatás vonatkozik-e a dohányboltokban értékesített üdítőkre, alkoholos italokra vagy szerencsejáték-termékekre is.

Piaci forrásunk szerint mostanra pontosították a normaszöveget, és szó nincs arról, hogy a „sörösüvegeket ketté kellene vágni”, ha épp pultvonal fölé nyúlnak. A szemmel alig látható változás lényege egyébként épp a pultvonal jelentésének értelmezésében rejlik. Ez ugyanis egy új jogszabályi fogalom:

a padlótól számított 85 cm-es magasságban húzott képzeletbeli vonalat jelenti.

Vagyis egy konkrét magasságot jelöl, azaz független attól, hogy ténylegesen milyen magas a pult az adott trafikban – ebből következően nem kell asztalost hívni a bútor átszabásához.

Farkas Norbert / 24.hu

Jó, de akkor mi lehet mégis a pultvonal felett?

Lengyel Antal, a Magyar Dohány Kiskereskedők Szövetségének elnöke lapunknak megerősítette, a szabályozás nem vonatkozik az egyéb dohánybolti termékekre (ezek a nem kizárólag dohányboltban, de ott is értékesíthető termékek), így az italárura, a rágóra, a sorsjegyre stb. Ezeket továbbra is el lehet helyezni a trafik bármely pontján.

A jogalkotó ezen kívül három kategóriát állapított meg: hogy

  • mit kötelező,
  • mit lehetséges,
  • illetve mit tilos elhelyezni a dohányboltokban a pultvonal felett.

Cigarettát, cigarettadohányt, szivarkát, pipadohányt és más fogyasztási dohányt kötelező megjelenítenie valamennyi márkából, illetve almárkából csomagolási egységenként a trafikosoknak a pultvonal felett. Ez a gyakorlatban eddig is így volt.

Lényegi változás viszont, hogy a dohánylevéltöltő, elektronikus cigaretta, dohányzást imitáló elektronikus eszköz, valamint az új dohánytermék-kategóriák kiegészítő termékei (például IQOS, Glo, Cubic, My Choice, Pulze, UWOO stb.) nem helyezhetők el a pultvonal felett. Ezek kizárólag a pultvonal alatt, polchelyen, illetve átlátszó pultban jeleníthetők meg. Lehetőség van ezeket a termékeket úgynevezett polcképszerződés alapján a dohányboltban elhelyezett, a törvényben meghatározott méretű és magasságú megjelenítési eszközben is elhelyezni.

Arra a kérdésre, hogy ebben mi a logika, Lengyel Antal úgy felelt, már a módosító javaslat indokolásában is az állt: „a javaslat megszünteti a fogyasztók számára elsődlegesen figyelmet élvező (pult vonal feletti) terület esetében a dohányzáshoz kapcsolódó kiegészítő termékek megjelenítésének a lehetőségét, amelynek eredményeként csökkenhet a dohánytermék-kiskereskedők dohánytermék-nagykereskedők irányába való kitettsége is.”

Emellett feltételezhető, hogy a hevített dohánytermékek népszerűségére tekintettel a jogalkotó elsősorban egészségvédelmi és prevenciós célok miatt is határozta meg a fentiekben már ismertetett korlátozásokat

– tette hozzá.

Ha az üzletben van hely, akkor a pultvonal felett is elhelyezhető a szivar, dohányzást helyettesítő, nikotintartalmú termék (például nikotinpárna), dohányterméket kiegészítő termék: többek között cigarettahüvely és cigarettapapír, gyújtóeszköz, pipa, vízipipa, továbbá az e termékek használatához, működtetéséhez kapcsolódó termék (alkatrész) is. Ez viszont opcionális.

A változás nyártól lesz végleges

Korábban arról szóltak a hírek, hogy mindezek a változások majd 2024. január 1-jétől lépnek életbe, de a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága által kiadott tájékoztató szerint ez nem teljesen így van.

A változásoknak a fentebb már említett polcképszerződésekhez vannak kötve. Ezek a dohánytermék-nagykereskedő (tehát a gyártó) és a dohánytermék-kiskereskedő (azaz a trafikos) által kötött olyan szerződések, amelyek a dohánytermék-nagykereskedő termékének kihelyezéséről, kiemelt megjelenítéséről szólnak.

Róka László / MTVA

Rövidebben: a gyártók fizetnek azért a dohányboltok üzemeltetőinek, hogy minél jobban látható helyre tegyék a termékeiket.

Az SZTFH jogértelmezése szerint a fenti szabályoknak meg nem felelő, a változások hatályba lépését megelőzően kötött polcképszerződések az adott szerződésben meghatározott időtartam lejáratáig, de legfeljebb 2024. június 30. napjáig maradhatnak hatályban azzal a kitétellel, hogy azok bármely módosítása esetén már a módosított rendelkezéseket kell alkalmazni. Vagyis sok trafikosnak nyárig nem kell hozzányúlnia majd az elrendezéshez.

De milyen termékek forgalmazhatók a dohányboltokban?

Az SZTFH-nak egy másik pontosítást is ki kellett adnia a közelmúltban, ugyanis sok trafikos nem pontosan értette, bizonyos termékek – így például desszertbonbon, szörpök vagy különböző gyümölcslevek – forgalmazhatók-e a dohányboltban.

 

A hatóság egyértelműsítette a fogalmakat: egy rendeletmódosítás már nem körülírja, hanem egyértelműen azonosítja a dohányboltokban forgalmazható termékeket azok vámtarifaszámával, míg a dohányboltban nyújtható szolgáltatások tekintetében az ágazati törvényekre utalás nyújt eligazodást.

Kapcsolódó
Zuhan a cigaretták forgalma, a hevítéses dohánytermékeké viszont folyamatosan emelkedik
Az eladási adatok szerint már minden második szál cigire jut egy hevítésre szánt dohánytermék, és folyamatosan zárul az olló a két termékkategória között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik