Belföld

Az állami MÁV ekézi Mészáros Lőrinc cégét, amiért nem tudják beindítani a Szeged-Röszke közötti személyforgalmat

MTI
MTI

Az október 23-i nemzeti ünnepre tervezték, de a szombati bejelentés szerint későbbre halasztják a Szeged–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindítását, ezért a MÁV szokatlanul keményen ment neki Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének, a V-Hídnak.

A MÁV közleménye szerint a nemzeti ünnep előtti, legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította, hogy vállalkozó hiányosan végezte el a biztosítóberendezések telepítésével és üzembe helyezésével kapcsolatos feladatokat. A berendezések műszaki készültségi szintje miatt nem lehet megkezdeni a próbaüzemet, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges.

A MÁV-os vizsgálatát végző csapat le is vonult a munkaterületről, a hibalistákat pedig átadta a V-Híd illetékeseinek.

Nem ez az első pengeváltás Mészáros Lőrinc cége és a vasúttársaság között. A V-Híd a nyáron „határozatlan időre” felfüggesztette a vonal felújítási munkálatait. Akkor az alvállalkozókat is arra utasították, hogy hagyják ott a beruházást.

A MÁV most azt írta, hogy a próbaüzem megkezdésének lehetséges időpontja csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg. Mindezek fényében a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest.

A teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalom kiterjesztése október utolsó hetével a nappali időszakra is megtörténhet.

A MÁV Zrt. 2020-ben írt ki feltételes közbeszerzési eljárást a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. Az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását. Ezzel párhuzamosan megindult és szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka között és a magyar határ közt.

Külön érdekesség, hogy a Lázár János közlekedési miniszter fennhatósága alá tartozó állami MÁV a közleményében kiemeli, hogy a szerb oldali munkákat az ottani kivitelező 10,2 milliárd dinárért, átszámítva 33,2 milliárd forintért végezte el a mintegy 26 kilométeres, azaz a magyarnál kétszer hosszabb szakaszon.

Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés jelentősen elhúzódott, arra csak 2021 októberében tudott sor kerülni, 24 hónapos teljesítési határidővel. A pályaépítési munkálatok  2022. januárjában kezdődtek el. Annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest-Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé. Vállalkozó ezért 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel – írta a MÁV hozzátéve, hogy 2022 májusában a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy – Szeged kihagyásával – Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, dél-kelet felől/irányába haladó vasúti forgalom számára. (Ez opcióként szerepelt a szerződésben.) Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.

A személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett 2023. október 23-a maradt.

Mészáros cége, mint írtuk, 2023. június 30-án az előteljesítéshez kapcsolódó feladatok elszámolási kérdéseire hivatkozva a vállalkozó saját döntése alapján közel egy hónapra levonult a munkaterületről, ez idő alatt csak állagmegóvó munkákra került sor, a projekt előrehaladása megakadt.

2023. szeptemberében a magyar állam biztosította a Szeged–Szabadka-vasútvonal magyarországi szakaszának előteljesítésével indokolt 4,9 milliárd forint többletforrást, és további mintegy 500 millió forintot a többlet pótkisajátításokhoz és egyéb szükséges kiegészítő feladatokhoz. A V-Híd ezt követően újra felvonult a munkaterületen, a projekt folytatódott.

2023 őszére – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek immár a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.

A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése ugyanakkor jelentős késéssel kezdődött meg. A projekt részeként a vállalkozó egy cseh-magyar fejlesztésű vonatbefolyásoló és biztosítórendszer alkalmazása mellett döntött, ennek telepítésével azonban mostanáig nem tudott elkészülni, így a változatlan vállalkozói határidőtől, 2023. október 23-ától csupán a teherforgalom nappali közlekedése tud megindulni, a személyforgalom továbbra sem.

A MÁV Zrt. a szombaton kiadott közleményében azt írta, hogy a kialakult helyzetről folyamatosan egyeztet a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztériummal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik