Tudomány

Rejtélyes módon halt meg a dízelmotor feltalálója

Bettmann / Getty Images
Bettmann / Getty Images

Rudolf Diesel, a róla elnevezett belsőégésű motor feltalálója 110 éve, 1913. szeptember 29-én tűnt el nyomtalanul egy hajóról – írja az MTI.

A német mérnök Párizsban született 1858. március 18-án, családja később Londonba költözött, ahonnan Rudolf Augsburgba ment. Itt végezte el a kereskedelmi, majd az ipari iskolát, utána pedig öt évig a müncheni műszaki főiskola hallgatója volt, 1880-ban summa cum laude eredménnyel diplomázott. Ezt követően egykori professzora, a hűtőgépet feltaláló Carl von Linde vállalkozásainál dolgozott önkéntesként.

A dízelmotor születése

Munkája során szabadalmaztatott egy jégkészítő berendezést, majd benzinnel kísérletezett, hogy szabályozott nyomású, öngyulladással működő hőerőgépet fejlesszen ki. Ennek elvét 1892-ben beadott szabadalmában írta le: a dízelmotor lényege, hogy nem az összesűrített porlasztott benzin és a levegő keverékét gyújtja be egy elektromos szikra, mint az Otto-motornál, hanem a sokszorosára sűrített és ezért 540 Celsius-fokosra felhevült levegő robban be öngyulladással a bespriccelt olaj hatására. Diesel motorja először 1893. augusztus 10-én produkált öngyulladást, 1894. február 17-én járt először folyamatosan.

Diesel kezdetben ipari felhasználásra, a gőzgép helyettesítésére törekedett, ezért egy ideig csak stabil, nagyméretű motorok készültek szabadalma alapján. A világ első 5 lóerős, négyütemű, egyhengeres dízelmotorját 1897. február 17-én mutatták be, a 20. század elejére pedig Európa szerte sorozatgyártották. A motort először az iparban alkalmazták, majd megjelentek a dízelmotoros hajók és mozdonyok is. Gépkocsiban csak jóval Diesel halála után, 1933-ban alkalmazták először, tömeges elterjedése pedig az 1973-as olajválság után kezdődött.

Rejtélyes halála

Az évekig tartó szabadalmi perek egyre jobban megviselték Diesel egészségét, aki egy időre bevonult egy München melletti szanatóriumba is. A zaklatott idegzetű feltaláló 1913. szeptember 29-én este Antwerpenben felszállt a Dresden nevű brit komphajóra, hogy átkeljen a La Manche csatornán. A hajón vacsoránál látták utoljára, ezután hajnali ébresztést kérve kabinjába vonult vissza. A kabint reggel üresen találták, Diesel vélhetőleg már nem feküdt le, mert az ágya be volt vetve. Tíz nappal később egy dán hajó a holland partok közelében egy bomlásnak indult holttestet vett észre a tengerben, a hullát utólag a zsebében talált tárgyak alapján Dieselként azonosították.

Voltak, akik nyomtalan eltűnését depressziója és pénzügyi nehézségei miatt elkövetett öngyilkossággal magyarázták. Más elmélet szerint a német titkosszolgálat ölethette meg, mert nem volt hajlandó találmányának kizárólagos jogait a hadsereg rendelkezésére bocsátani, és azért indult Londonba, hogy a brit haditengerészet képviselőivel tárgyaljon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik