Kultúra

Miért kínoz egy tehetős családot két jól fésült fiatalember?

Hartswood Films Ltd
Hartswood Films Ltd
Pedofilok, drogos szekták, vegyvédelmi ruhában táncoló gyilkosok – a Farkas sztorijában minden van, amitől kiráz a hideg, cserébe jócskán megpakolták fekete humorral is. Az HBO Max kínálatába felkerülő sorozat egyszerre baljós krimi és véres fekete komédia, aminek legnagyobb erénye, hogy teljesen kiszámíthatatlan, pofátlanul félrevezet, és amennyire felbosszant, legalább annyira meg is tud lepni. Kritika.

Gazdagokat terrorizáló szadistákból láttunk már eleget, véres home invasion horrorokból úgyszintén, ráadásul a kiégett és traumatizált nyomozókból is Dunát lehet rekeszteni, a hármat ötvözve viszont már jogosan csillanhat fel az ilyen jellegű véres nyomasztások iránt fogékonyak szeme. A brit krimiszerző, Mo Hayder pont ilyeneket írt, és a BBC az egyikből sorozatot csinált, amelyet most az HBO Max emelt kínálatába.

Az írói álnév mögött az a Beatrice Clare Dunkel rejtőzik, akinek mintha már az életét is egy regényíró kreálta volna: modellként kezdte, 1982-ben megnyerte a Miss Nude elnevezésű szépségversenyt, majd epizódszerepeket kapott, szerepelt többek közt a Benny Hill Show-ban is. Nagy színészi karriert nem futott be, így más munka után nézett. Volt biztonsági őr és pincérnő is, a harmincas évei végén pedig az írásra kapott rá, első regénye, a Birdman máris nemzetközi bestseller lett. Állítása szerint valós, tragikus események ihlették arra, hogy az erőszakkal, a halállal és az emberi sorsokkal foglalkozzon. Három embert látott meghalni – szívroham, kígyómarás illetve zuhanás végzett velük –, egyik barátját megölték, egy másik szexuális erőszak áldozata lett. A Farkas központi karakteréről, Jack Cafferyről komplett sorozatot írt, hét könyv jelent meg, a Farkas épp az utolsó a sorban, és nem is lesz több belőle. Hayder 2021-ben, 59 évesen halt meg, amiotrófiás laterálszklerózisban (ALS) szenvedett, így már nem érhette meg, mit alkotott a BBC a művéből.

Kérdezhetnénk, hogy miért éppen a hetedik résszel kezdték a megfilmesítést, de a miért?-miért ne? kérdés-válasz páros nemcsak ezt a döntést, hanem az egész sorozatot jól jellemzi. A Farkasnak egyszerre erőssége és gyengesége, hogy időnként teljesen indokolatlan, már túlzóan bizarr és nyugtalanító, ami bizonyos nézőknél betalál, másokat összezavar. Az viszont biztos, hogy egyáltalán nem egy szokványos adaptációról van szó.

Maga a történet is kellően szövevényes ahhoz, hogy legyen mivel összezavarni a nézőt. Hayder hőse, Caffery a kőkemény, de megtört zsaruk prototípusa, sikeres és rettenthetetlen, de évtizedek óta nem bír dűlőre jutni lelkiismeretével. Nyolcéves volt ugyanis, mikor egy vitájuk után bátyja elviharzott otthonról, és többé nem ment haza. Hamar kiderül, hogy a szomszédban lakó rettentő bizarr, a sorozatban néma rémként feltűnő pedofil áll az ügy mögött, aki ráadásul folyamatosan bátyja játékaival nyomasztja a férfit, nem csoda, hogy az megpattan Walesbe bűnügyeket megoldani. Ezzel párhuzamosan egy – vagy inkább másfél – elsőre teljesen függetlennek tűnő sztori is kibontakozik Cafferyé mellett: egy gazdag család érkezik kikapcsolódni vidéki walesi házukba, hogy aztán két mosolygós őrült terrorizálja őket, miközben kiderül, hogy az egésznek köze lehet egy öt évvel ezelőtti brutális páros gyilkossághoz, amely során két tinédzsert belezett ki egy gázmaszkos gyilkos. Nyilvánvaló, hogy a szálak megtalálják majd egymáshoz az utat, a nyomozó szépen összefésüli majd őket, és nem is telik el sok idő, Caffery már Walesben matat a múltban.

Ezek alapján azt sejthetnénk, hogy egy kirakós krimi darabjai állnak majd össze egy egésszé, aztán a Farkas bebizonyítja, hogy ennél nehezen tévedhetnénk nagyobbat. Pedig Caffery nyomoz, egy rakás embert kikérdez újra és újra, néha követni is nehéz, hogy éppen kihez miért ment vissza – a Farkas nagyon ráérősen még azt a pimaszságot is eljátssza, hogy vakvágányokra küldi a főhőst, ami csak a teljes sztori ismeretében derül csak ki. Ez pedig máris bosszantóvá válhat azon nézők számára, akik szeretik, ha egy sorozatban azért történik valami, mert jelentősége van, és majd elnyeri a helyét egy nagy egészben. A Farkas nem ilyen sorozat, a nyomozóval együtt a nézőt is tévútra viszi, ráadásul nagyon ráérősen tobzódik: vannak benne szadista tinédzserek, fegyverrel lövöldöző szektatagok, drogokkal átitatott horrorpartik, egyre inkább összezuhanó nyomozó – és persze két szadista, akik mindezek mellett mintegy bizarr kamarabetétként ráérősen kínoznak egy tehetős családot. Mintha egy krimibe ágyazott Funny Gamest néznénk, és bár Michael Haneke zsenije hiányzik a sorozatból, az Iwan Rheon és Sacha Dawan által alakított pszichopata duó komikus bohóckodása elorozza a show-t minden más elől.

A Farkas a fekete humorral operál, amelyet a lélektani krimivel vegyít, ez utóbbi terén viszont már nem muzsikál olyan jól: rendre előkerülnek a feldolgozatlan családi traumák, a mentális problémák, az eltemetett múlt. Ezeket viszont a sorozat által erősen túlhasznált flashbackeken kívül nem bontakoztatja ki kellő mélységben, így egy idő után inkább idegesítő, mint megrendítő huszadszor végignézni Caffery nyomozó emlékeit az ominózus gyerekrablós napról.

Hartswood Films Ltd

A hatrészes felépítés épp arra jó, hogy az ötödik epizód végéig tökéletesen félrevigye nemcsak Cafferyt, de a nézőt is, és felmerüljön, hogy mégis mi az ördög történik itt, ha tényleg semmi nem stimmel azzal a sztorival, amit eddig láttunk? A Farkas kellően csavaros, hogy az utolsó epizódra tartogasson mindent, és valódi meglepetést okozzon. A sorozat ráadásul akkora cliffhangerrel ér véget, hogy a fal adja a másikat, szóval szinte magától értetődő a kérdés: mikor jön a második évad? A folytatást egyelőre nem rendelték be, ráadásul nagy kérdés, hogy alapanyag hiányában miként képzelik el a folytatást. Tény, hogy hat másik könyv szól még a nyomozóról, ám az első évad fináléját végignézve garantáltan csak az a kérdés foglalkoztat majd mindenkit, amelyre az írónő már nem tudta megírni a választ.

Miért pont Farkas a történet címe? – merülhet fel a kérdés sok egyéb mellett, ám a regény ismerete nélkül a sorozat erre meg sem próbál választ adni. Ez a fajta öntörvényűség jellemzi a legjobban a Farkast: nincsen benne az a szolgalelkű igény, hogy minden sztori végére pontot tegyen, minden sorsot elvarrjon. Meghökkenteni, szórakoztatni akar, olyan viccekkel megnevettetni, amin nem lenne szabad nevetni, miközben pedofilokkal és szadista tinédzserekkel nyomaszt. Pillanatok alatt teszi el láb alól a főszereplőit, egyedül csak Caffery elhivatottsága a biztos, de a sorozat kiszámíthatatlanságát jól mutatja, hogy nem véletlen, ha az ember simán kinézi a sztoriból, hogy a finálé utáni megnyugvás pillanataiban valaki kést állít a nyomozó szívébe. A Farkas ebben nagyon jó: egy pillanatig sem lehetünk biztosak abban, hogy a gyilokdömping épp merre halad.

Hartswood Films Ltd

Farkas (Wolf), 2023, a hat epizód elérhető az HBO Maxon. 24.hu: 7/10.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik