A hónap végén újabb közbeszerzést írnak ki, az már csak négy új gépről szól – írja a Magyar Hírlap.
Eközben az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a rendőrség segítségét kérte annak a tíz, összesen egymilliárd forint értékű orosz MI–2-es mentőhelikopternek a visszaszerzéséhez, amelyet állításuk szerint nem ad vissza a korábbi üzemeltető, a BASe Kft. A cég ezt azzal indokolja, hogy nem tartják jogszerűnek a szerződés felbontását. A Nemzeti Nyomozó Iroda szerdán lefoglalt négy működő gépet és számos iratot. A rendőrség szerint felvetődött a légi mentés veszélyeztetésének gyanúja. Jelenleg három kölcsöngéppel, két MI–8-sal és egy MI–2-sel működik a légi mentés három bázison: Szolnokon, Pápán és Budaörsön. A gépek az ország területének 65-70 százalékára képesek eljutni tizenöt percen belül.
A BASe Kft. 1994 óta üzemeltette az állami helikoptereket, ám az OMSZ hétfőn azonnali hatállyal felbontotta a szerződést. Ennek számos oka közül az egyik, hogy kiderült: a jelenleg nagyjavításon lévő francia gépeken szabálytalan szervizeléseket végzett a cég, például ukrán eredetű alkatrészeket szereltek be az egyik francia járműbe. Mindezt az OMSZ főigazgatója állította szerdán a gyártól kapott levélre hivatkozva.
A BASe Kft. szóvivője, Edelényi Gábor ezt cáfolta, s megjegyezte: minden egyes karbantartást a mentőszolgálatnak kellett jóváhagynia. Ezzel kapcsolatos kérdésre Rácz Jenő szakminiszter azt mondta: a szabálytalan szereléseket az OMSZ-t megkerülve végezték, ám a mentőknek nincs elég kapacitásuk és szakértelmük minden javítás ellenőrzésére.
Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója szerdán sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta azt a feltételezést, hogy a tavaly márciusi pécsi mentőhelikopter-balesetnek is köze lenne az azonnali szerződésbontásához. A gép lezuhanásának okaival kapcsolatos vizsgálatot a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) a mai napig nem zárta le. Takács Zoltán szerint decemberben kétszer is tájékoztatást kért a PLH-tól, ám nem válaszoltak a leveleire. A légiközlekedési hatóságnál felfüggesztették az eljárást, folytatásához ugyanis a hajtómű speciális átvizsgálására lenne szükség. Ennek elvégeztetése és a költségek is az üzembentartót, vagyis a BASe Kft.-t terhelik.
