Gazdaság

Kegyelemdöfést kaphatnak a magyar fuvarozók, újabb áremelések a láthatáron

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
A hazai közúti árufuvarozók költségei az év második negyedében jobban nőttek, mint amennyivel olcsóbb lett az üzemanyag, és amennyit az segített, hogy lehetővé vált a napidíj adómentes kifizetése. A kisebb rendelésállomány miatt romlott a hatékonyságuk. Jövőre az útdíj-emelés és a bónusz jövedéki adó adja a kegyelemdöfést a szektornak – értékel a Digilog Consulting.

A DigiLog Consulting által közzétett 2023. II. negyedéves közúti fuvarozási árindex (KFX) és a szakértői elemzés egyértelműen kimutatja, hogy a közúti fuvarozás költségeinek növekedését a csökkenő üzemanyagár és az adómentesen kifizethető napidíj emelése sem ellensúlyozta. Az általános költségnövekedés és hatékonyságcsökkenés kompenzálásához 6,6-6,8 százalékos áremelésre lett volna szükség, de a díjak 2,7-4,3 százalékkal még csökkentek is az előző év azonos időszakához képest – idézi a tanácsadócég közleményét a vg.hu.

Lejtőn a fuvarozás minden szegmense

Együtt szenved a szállítási ágazat is a már negyedik negyedéve recesszióban lévő magyar gazdasággal. A KSH 2023 második negyedéves adatai szerint az áruszállítás teljesítménye 13 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – írja közleményében a Digilog Consulting, amely negyedévente meghatározza a hazai közúti fuvarozási árindexet (KFX). A teljes szektoron belül a legnagyobb szállítási alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye 16 százalékkal romlott.

Nem meglepő ez a jelentős zuhanás, hiszen a  mezőgazdaság és a járműgyártás teljesítményén kívül a fuvarozás minden piacán romlott a helyzet. Esett az ipar, az építőipar és a kiskereskedelem teljesítménye is, így csökkent a szállítási igényük is.

Ötödével volt olcsóbb a gázolaj, mint egy éve

A fuvarozás tovább drágult, annak ellenére, hogy az üzemanyagárak 12-13 százalékkal csökkentek az idei I. negyedéveshez, és már közel 21 százalékkal az előző év hasonló időszakához képest. A KFX 2023 Q2-es mérései szerint a belföldi fuvarozásban 3,6 százalékos, a nemzetköziben pedig 5,0 százalékos volt a drágulás az idei év I. negyedévéhez képest, míg a 2022. II. negyedévéhez képest már 6,8, illetve 6,6 százalékos.

A recessziós környezetben a fuvarozók nem tudták áthárítani a rájuk nehezedő 6,6-6,8 százalékos drágulást, sőt, a belföldi fuvarozók 4,3 százalékos, míg a nemzetközi piacon dolgozó kollégáik 2,7 százalékos díjcsökkenést szenvedtek el 2022. II. negyedévéhez képest. Rossz alkupozíciójuk részben a szolgáltatásaik iránt megcsappant keresletből fakad, részben pedig abból, hogy középtávon sem tudták kapacitásaikat a csökkenő kereslethez igazítani. A belföldi piacon csak 2 százalékkal csökkent a kamionok száma, a nemzetközi piacon pedig közel 4 százalékkal még nőtt is.

Az útdíjemelés és a „bónusz” jövedéki adó adja jövőre a kegyelemdöfést

A makroelemzések nem sok jóval kecsegtetnek az év hátralévő részére sem. A költségek növekedése az infláció enyhülésével lassul ugyan, de nem áll meg. Az elhúzódó recesszió és a reálbérek esése miatt kialakult kereslethiány sem oldódik meg a közeljövőben. A fuvarozóknak tehát alacsony rendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk a második félévben is. Ha pedig tovább csökkennek a fuvardíjak, akkor elkerülhetetlenné válik a kapacitások jelentős visszavágása.

Ennél is rosszabb képet festenek a 2024-es kilátások. Brutális, akár 40-50 százalékos emelkedés várható a hazai használatarányos útdíj esetében, és jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója. Ezek az adóemelések akár 15-20 százalékos áremelkedést is okozhat a jövő évi fuvardíjakban az előrejelzés szerint, amelyet a Digilog Consulting ügyvezetője, Lajkó Ferenc állított össze.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik