Belföld

Sokba kerül az augusztus 20-ai légi parádé: megsérült a Szijjártóék kínai bizniszét bonyolító Airbus

MTI
MTI
A szakemberek a landolást követően találtak sérüléseket, a repülőt egy időre ki kellett vonni a forgalomból.

Megsérült az augusztus 20-ai légi parádé idején a Külgazdasági és Külügyminisztérium szállítógépe. A 24.hu információja szerint az egyik hajtóműben olyan súlyos károsodást találtak a vasárnapi repülés után, hogy a gép egy időre hangárba került.

A széles törzsű Airbus A330-200F a parádé programja szerint a honvédség vadászgépes és helikopteres bemutatóját követően egy WizzAir utasszállító társaságában repült át kis magasságban a Parlament előtti Duna-szakaszon.

A 17 milliárd forintért vásárolt állami gép a repülési adatok szerint vasárnap reggel szállt fel Ferihegyről. Dabas környékén tett néhány időkitöltő kört, majd a főváros felé vette az irányt. Miután kétszer is áthúzott a Lánchíd és a Margit híd fölött, kevesebb mint egy órányi repülés után visszatért Ferihegyre.

A szállítógépet üzemeltető WizzAir kérdésünkre elismerte, hogy a gép az augusztus 20-ai repülés alkalmával madárral ütközött, de a cég azt állítja, a motor sérülése nem ennek a következménye.

Az Airbus A330-as repülőgép madárral ütközött, az ütközés azonban nem veszélyeztette a repülőgép biztonságos működését

– írta a WizzAir.

Azt is közölték, hogy a landolást követően elvégezték a kötelező teljes körű átvizsgálást, és a szakemberek ekkor találtak sérüléseket a hajtóműben. A repülőgép azóta is javítás alatt áll.

A WizzAir szerint a sérülés további elemzése a hajtóművet gyártó Rolls-Royce szakembereinek bevonásával történik.

Az A330-as szállítógépet a koronavírus-járvány idején, 2020-ban vásárolta meg a Szijjártó Péter vezette KKM a Qatar Airwaystől. A tulajdonosi jogokat később a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség kapta meg, a közös üzemeltetésről pedig a Wizz Airrel kötöttek megállapodást.

A gépről kezdetben olyan hírek jelentek meg, hogy nem lehet gazdaságos a működtetése, a Külügyminisztérium márciusban azonban már azt állította, hogy 2022 végéig összesen 5,8 milliárd forint bevételt termelt a szállítmányozás. A gép üzemeltetése 4,2 milliárd forintba került, a valós nyereség pedig a tárca szerint 1,6 milliárd volt.

Tény, hogy a gépet az elmúlt időszakban maximális kihasználtsággal üzemeltették. A repülő fontos eszköz a kínai-magyar légi útvonalon: augusztusban például tízszer tették meg vele az utat Budapest és Kína valamelyik nagyvárosa között. Az Airbus a légi parádé előtt, szombaton kora este mintegy 9 ezer kilométert repülve egy rövid kazahsztáni megállóval Hangcsuból tért vissza a Liszt Ferenc Repülőtérre.

Forrásaink szerint a gép javítása komoly összegbe kerül majd, de a kínai árufogalom kiesése is jelentős érvágás lesz majd a tulajdonosoknak. A kereskedelmi kiesésről is kérdeztük a WizzAirt. A társaság azt írta, a repülőgép tulajdonosa és a Wizz Air tájékoztatta a helyzetről az érintett partnereket.

Azt írták, a tervek szerint a menetrend szerinti üzemelés a jövő héten állhat vissza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik