Hiába ígérte péntekre a legtöbb érintett hazai szállásadónak a Booking.com, hogy rendezi a június vége óta fennálló tartozásait, a legtöbb esetben továbbra sem utalták át a gyakran milliós nagyságrendű összegeket. A fizetések elmaradását a cég korábban tervezett karbantartással és technikai nehézségekkel indokolta.
Több szállásadó jelezte ugyanakkor a nap folyamán, hogy megkapták a kifizetési bizonylatot. Ez azt jelenti, hogy
és többen már abban reménykednek, hogy egy-két banki munkanapon belül, akár a hét elején hozzájuthatnak a pénzükhöz.A 24.hu számos hazai szállásadóval beszélt: a szállásadói extranet rendszerben a kifizetés ígért dátuma gyakran napról napra változik, van olyan szálláshely, akinek július 24-e után július 27-e, azután augusztus 3-a, ezt követően augusztus 10-e, most pedig már szeptember 1-je szerepel.
A Booking.com többfajta fizetési megoldást kínál a partnereinek. Ezek közül azok érintettek a késedelemben, akik azzal bízzák meg a szolgáltatót, hogy a foglalások teljes összegét előre szedje be a vendégektől. A probléma más fizetési módokat nem érint.
„Sajnálattal értesültünk róla, hogy egyes partnerek nehézségekbe ütköztek, és sürgősen dolgozunk azon, hogy a tervezett rendszerkarbantartás miatt késedelmet szenvedett kifizetéseket újraindítsuk. Megerősíthetjük, hogy a kifizetések feldolgozása megtörtént, így annak hamarosan a partnereinknél kell lennie” – válaszolta a 24.hu kérdéseire a Booking.com még július 27-én.
A legnagyobb probléma ebben a helyzetben a bizonytalanság és a kommunikáció hiánya
– fogalmazott lapunk kérdésére Petzl András, többek között a pécsi Grey Suites Apartman üzemeltetője. Ők több mint huszonöt szálláshelyet üzemeltetnek, de a háttérszolgáltatásokról, például a mosodáról és takarításról is maguk gondoskodnak. Petzl azt mondta, több millió forint kifizetésére várnak, és bár likviditási gondokat számukra nem okoz a késedelem, a bizalmuk megrendült a szolgáltatóban, amelynek bő tíz éve kiemelt partnerei. A pécsi szállásszolgáltató a csúcsidőben hétszáz-ezer vendéget fogad egy időben, ezeknek elmondása szerint nagyjából fele érkezik a Booking.com szolgáltatásán keresztül.
A globális szolgáltató közel másfél hónapos késlekedése azért okoz jelentős nehézséget sokaknak, mert
- a szerződés szerint a már lefoglalt szálláskapacitásokat nem mondhatják vissza, azaz a vendégeket mindenképpen fogadniuk kell,
- a bevételek kiesésétől függetlenül fizetniük kell a saját költségeiket, vagyis a rezsit, a takarítást, a mosodát, félpanziós szolgáltatás esetén az étkeztetés nyersanyag-költségét is,
- ezen felül az idegenforgalmi hozzájárulást és az adóterheteket is.
Hogy utóbbi mekkora részét teszi ki a kieső bevételeknek, az nagyban függ attól is, hogy a vállalkozó milyen formában működik, de az egyik szállásadó becslése szerint ez akár a bevételek huszonöt százalékát is kiteheti.
A Booking holding második negyedéves bevételei felülmúlták az elemzők becsléseit, ami jól mutatja, hogy a magasabb repülőjegy- és szállásárak ellenére is erős a kereslet az utazások iránt – közölte csütörtökön a Bloomberg és a Reuters a cég negyedéves tőzsdei jelentésére hivatkozva.
A jelentés szerint a bruttó foglalások, amelyek az ügyfelek által lefoglalt összes utazási szolgáltatás teljes értékét jelentik, valamivel több, mint húsz százalékkal nőnek, szemben a korábbi alacsony tíz százalékos növekedési várakozásokkal. A vállalat becslése szerint az adózási eredményük is húsz százalékkal magasabb lesz a tavalyinál.
A számok alapján megerősödik az a vélemény, amely szerint az óriáscégnek nincsenek pénzügyi gondjai és technikai nehézségek állnak amögött, hogy egyre nagyobb késéssel utalja át tartozását a szállásadók számára.
– mondta lapunk kérdésre Kassay Tamás, a Spabook turisztika szakportál főszerkesztője, aki hozzátette, ennek ellenére súlyos kérdéseket vet fel a cég magatartása és a transzparens kommunikáció hiánya.
A probléma nemzetközi jellegét jól mutatja, hogy pár hete a The Sun című brit bulvárlap is beszámolt a helyi szállásadók panaszairól. A svéd szálláshelyek szintén a helyi médiához fordultak. Az Expressen című lap bemutatta például egy helyi szállásadó helyzetét, aki annyira megszorult, hogy autójának eladására kényszerülhet, hogy hónap végéig ki tudjon jönni a pénzéből. A svéd lap megkeresésére a Booking egyébként ugyanazt a sablonválaszt küldte el, amelyet a múlt héten a 24.hu és más magyar lapok is megkaptak.
A szolgáltató fizetési nehézségeiről már a múlt héten beszámoltuk: