A szakértők elsősorban a polgárháború szélére sodródott Líbia miatt aggódnak, de emlékeztetnek, hogy Bahreinben, Jemenben és Iránban is zajlanak megmozdulások. Líbia – Nigéria, Algéria és Angola után – Afrika negyedik legnagyobb olajszállítójának számít, ahol napi 1,8 millió hordónyi kőolajat termelnek ki.
Az észak-afrikai országokban zajló megmozdulások, és főként a líbiai bizonytalan politikai helyzet hatására szerdán is folytatódott az olajárak emelkedése az ázsiai tőzsdéken, ahol az áprilisi szállítású WTI hordónkénti ára 95,53 dollárra, míg a szintén áprilisi szállítású északi-tengeri Brent ára 106,47 dollárra emelkedett. Kedden a New York-i tőzsdén is drágulás volt tapasztalható: a pénteki záráshoz képest 8,5 százalékkal emelkedett a márciusi szállítású texasi nyersolaj ára.
A térség bizonytalan politikai helyzete miatt hullámzó kőolajárak “nagy kihívást” jelentenek a légitársaságoknak is – figyelmeztetett a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője. Giovanni Bisignani emlékeztetett, hogy a nyersolaj árának változása alapvető hatással van a légi közlekedés áraira és egy, “az előrejelzések alapján jövedelmező évet nagyon nehéz évvé” változtathat a légitársaságok számára.
A Líbiát is tagjai közt tudó, a világ kőolajkészletének negyven százalékáért felelős Kőolajexportáló Országok Szervezete (OPEC) szerint egyelőre nincs zavar az olajszállításban.