Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketláncának számító, brit tulajdonban lévő Tesco nem bánik túl jól az angliai munkatársaival, akik a Guardian szerint arra panaszkodnak, hogy az elmúlt két évben nem kaptak rendes év végi jutalmat – azaz pénzt vagy ajándékutalványt –, csak fejenként egy-egy doboz csokoládét a szigetországban népszerű, és egyúttal pénztárcabarát Quality Street nevű márka kínálatából.
Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketlánca 2020-ban 10 százalékos karácsonyi bónuszt fizetett, és a korábbi években vásárlási utalványt is kiosztott, de idén csak egy doboz 5 fontot, azaz valamivel több mint kétezer forintot érő doboz csokoládét kaptak jutalmul az egész éves kemény munkájukért.
Az egyik dolgozó a Guardiannek elmondta, hogy ez már a második egymást követő év volt, amikor csak Quality Street csokit kapott, amit az üzletvezető mérlegelése alapján adtak neki. Annak ellenére, hogy az üzlete decemberben több mint 10 millió font – közel 4,5 milliárd forint – bevételt termelt.
Minden bizonnyal spórolnak a pénzzel, és megpróbálják csökkenteni a költségeket
– fogalmazott a csalódott alkalmazott.
A csoport 2022-es éves jelentésében a Tesco megjegyezte, hogy 2019-ben megállapodott a bolti dolgozókat képviselő szakszervezetekkel, hogy a korábban márciusban kifizetett rendszeres éves készpénzes bónuszról lemondanak, cserébe magasabb alapbért kapnak. A jelentésből az is kiderül, hogy tavaly összesen 8 százalékkal emelték a dolgozók 10 font – azaz 4500 forint – körüli órabérét.
Az áruházi dolgozók karácsonyi jutalma – a jelképes csokit leszámítva – idén annak ellenére maradt el, hogy feltételezések szerint a szupermarketek számára az ünnepi időszak igen kedvezően alakult – mivel sokan úgy döntöttek, hogy az éttermek és bárok látogatása helyett inkább az otthoni szórakozással takarítanak meg pénzt.
A Tesco csak a jövő héten számol be az ünnepi kereskedelmi adatokról, de a Kantar iparági elemzőcég szerint a december 25-ig tartó három hónapban 6 százalékkal nőttek az üzletlánc bevételei.
Azonban ezt a növekedést vélhetően nem a megnövekedett forgalom, hanem a magas élelmiszerár-infláció okozhatta. A szupermarketek nyereségét valószínűleg az ette meg, hogy a vásárlókért folyó verseny közepette nem tudták az alapanyag-, energia- és munkaerőköltségek emelkedésének teljes hatását a vásárlókra hárítani – zárul a brit lap híre.