A Kaliforniai Légszennyezést Ellenőrző Testület (California Air Resources Board) csütörtökön megszavazta az új belső égésű motorral rendelkező autók értékesítésének fokozatos kivezetését. A határozat 2035-ben lép életbe, amikor is az államban értékesített új személygépkocsik és teherautók többségének elektromos vagy hidrogénüzeműnek kell lennie. A plug-in hibridekre külön szabályozást vezetnek be: ezek 2035 után az új autó értékesítések maximum 20 százalékát tehetik majd ki – írja a TechCrunch.
A szabályozás Gavin Newsom kaliforniai kormányzó 2020-ban kiadott rendeletének eredménye, amelyben komoly célokat tűzött ki a klímaváltozás elleni küzdelem részeként. A határozat szerint ugyan fokozatosan betiltanák a benzines autók eladását, a belső égésű motorral hajtott járműveket azonban nem fogják kitiltani az utakról, sőt az ilyen típusú használt autók értékesítését sem állítják majd le az államban.
A fokozatos kivezetés részeként deklarálták, hogy 2026-ra az új autók értékesítésének 35 százalékát, 2030-ra pedig 68 százalékát kell kitennie a nulla kibocsátású járműveknek. Az állam energiaügyi bizottság friss adatai szerint 2021-ben a Kaliforniában eladott új autók mindössze 12,4 százaléka volt elektromos vagy plug-in hibrid jármű.
A szabályozó hatóság szóvivője szerint a mostani döntés nem tiltás, ugyanis akinek 2035-ben még belsőégésű járműve lesz, a jármű élettartamának végéig megtarthatja azt. Hasonlóan látja ezt a Sierra Club környezetvédelmi szervezet is, amely az új követelményeket inkább alapvető átmenetnek, mintsem tiltásnak tartja. Katherine García, a Sierra Club egyik kampányának igazgatója úgy fogalmazott: ez a közegészség és az éghajlat védelmének érdekében tett józan lépés.