Az ENSZ és Hollandia olyan adományozó konferenciát tart szerdán, melynek célja, hogy 80 millió dollárt gyűjtsenek egy fenyegető olajkatasztrófa elkerüléséhez – írja a The Guardian. Az elöregedett FSO Safer tartályhajó rövidesen nagy mennyiségű olajjal terítheti be Jemen nyugati partjait és a tágabb térséget. A 80 millió dollárt arra használnák, hogy kirakodják a fedélzeten tárolt 1,14 millió hordó olajat.
A Safert 2015 óta senki sem kezeli, sem a húti csoportok, sem a Szaúd-Arábia által támogatott kormány nem vállal felelősséget érte. Az ENSZ eddigi közvetítési kísérletei kudarcba fulladtak, részben azért, mert a hútik nem tudtak megegyezni a mérnökök felengedési feltételeiről. A felkelők a hajót és annak rakományát saját tulajdonuknak és az alkudozás eszközének tekintik.
Amennyiben a hajó rakománya a Vörös-tengerbe kerülne, az ENSZ becslése alapján 200 ezer halász veszítené el a munkáját, és 20 milliárd dollárba kerülne a tisztítási művelet.
Az ENSZ és holland diplomák által megszervezett konferencia célja, hogy adományokat gyűjtsenek a baleset-megelőzési projekthez. David Gressly, a világszervezet jemeni humanitárius koordinátora és az ötletgazda szerint a tervet a jemeni felek is támogatják. A hútik március elején írtak alá egy memorandumot, amely alapján az ENSZ elszállíthat 1,1 millió hordót a Rasz Isza kikötőjétől 8 kilométerre megfeneklett Saferről. A hútik számára 18 hónapon belül egy új tartályhajót vásárolnának.
Márciusban az ENSZ vezetésével misszió indult a Saferhez. A mérnökök arra jutottak, hogy a 45 éves hajó állapota gyorsan romlik, az esetleges szivárgás vagy robbanás miatt pedig nagyon magas a súlyos olajszennyezés veszélye. A 376 méter hosszú Safer 2015 óta nem esett át karbantartáson.
Nem Jemen az egyetlen hely, ahol a háború ökológiai katasztrófához vezet. Az ukrajnai környezeti helyzetről ebben a cikkben írtunk bővebben.