Belföld

Bizonytalan az új rádiók indulása

A reklámbevételek drasztikus növekedésére is számíthatnak a helyi és regionális rádiók az ORTT szerdai döntése után. Szakértők szerint ugyanis az ügynökségeknek pénzt kell költeniük, és mivel a két országos frekvencia körül nagy a bizonytalanság, így maradnak a kicsik. Közben az új rádiók gőzerővel dolgoznak az induláson, amit azonban könnyen megtorpedózhat akár az Antenna Hungária is.

Alig két hónappal karácsony előtt nemcsak a jogászoknak, de a reklámügynökségeknek is nagy fejtörést okozott a médiahatóság ítélete. Utóbbiaknak leginkább talán azért, mert titokban azzal számoltak, hogy minden marad a régiben. Vagyis tovább tart a folytonosság, lesz Sláger és Danubius, amelyekről pontosan lehet tudni például azt, hogy hányan hallgatják.

Ám azzal, hogy a testület padlóra küldte az ország két meghatározó médiumát, a reklámpiacot is arra késztette, hogy a rádiós megjelenésekre szánt több százmilliót máshol költse el az utolsó két hónapban.

Kiszámíthatóság, következetesség

Az FN.hu piaci forrásból úgy értesült, hogy egy órával az ORTT döntése után már megindult az érdeklődés a reklámozóktól. Több ügynökség, amely a kivárás taktikáját választotta, szinte azonnal bejelentkezett a két meghatározó rádiónál, a Juventusnál és a Rádió 1-nél (mindkét adó Budapest mellett több vidéki frekvencián is sugározza műsorát).

Reklámköltés 2008-ban

Az ügynökségek évente durván 12 milliárd forintot költenek el a magyar rádiókban, ami a reklámtortának körülbelül az 5,5 százalékát jelenti. Ebből 700-800 millió forint jut a vidéki adóknak. A HEROE becslése szerint a kisrádiók még további 2 milliárdot gyűjtenek be helyi cégektől és vállalkozóktól.

A vidéki rádióknál egyelőre nincs roham, de a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (HEROE) elnöke szerint valószínűleg a népszerű városi adók biztosan profitálnak majd a Sláger és a Danubius megszűnéséből. Radetzky András ezt azzal is magyarázta, hogy az ügynökségek általában hallgatottságot vásárolnak, így amíg a két új adóról nincsenek pontos adatok, a kisrádiók felértékelődhetnek.

Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke úgy véli, komoly esélye van annak, hogy teljesen átrendeződik majd a rádiós reklámpiac. Szerinte a cégek minden bizonnyal újraosztják a piacot, ami nagy lehetőség az újaknak és a régieknek egyaránt.

Elhamarkodott döntés

Azt, hogy mikor és milyen formátummal indul el a Neo FM és a Klassz Rádió egyelőre rejtély. Az ORTT jogászai ugyan már szövegezik a műsorszolgáltatási szerződést, de az elnök csütörtöki lemondó nyilatkozata újabb bizonytalanságot szült.

Elvileg ugyanis az ORTT első emberének aláírása is kell a két új rádió indulásához, de Majtényi László közölte, hogy nem írja alá a győztesekkel a hét évre szóló megállapodást.. A terület egyik kiváló ismerője név nélkül az FN.hu-nak azt mondta, hogy az elnök nyilatkozatát nem lehet egyértelműen értelmezni.

A médiajogász szerint Majtényi csak akkor tehetné meg, hogy nem írja alá a dokumentumot, ha azonnali hatállyal mondott volna le. De ez nem történt meg, és mivel az elnök úgy döntött, hogy még marad, így a pozíciójával kapcsolatos feladatokat is el kell látnia – véli a szakember.

Az általános szabályok szerint az ORTT-nek a döntés után 45 napja van a szerződés megkötésére, vagyis ez esetben a jog szerint akár december 6-ig is el lehet húzni a megállapodás aláírását, ha közben a jogosultságok nem járnának le.

Kiszolgáltatott helyzet

A két új rádió elviekben akár már november 19-én megkezdhetné a műsor sugárzását, ha van aláírt műsorszolgáltatási szerződése.

Technikai értelemben ugyanis ennek nincs semmi akadály, mondja a Nagyfrekvencia Kft. szakértője. Murányi János szerint mindkét nyertesnek van saját rádiója, így a minél hamarabbi indulás számukra nem olyan bonyolult.

A szakember úgy véli, csak az okozhat problémát, ha a Neo és a Klassz nem tud időben megállapodni az Antenna Hungáriával a sugárzás költségeiről.

Az Antenna Hungária tokaji adótornya

Az Antenna Hungária tokaji adótornya

Az FN.hu úgy tudja, hogy ez akár több mint tízmillió forint is lehet havonta, amit mindkét cég sokall. Mivel azonban szorít az idő, így a monopolhelyzetben lévő Antenna Hungária diktálhatja a feltételeket.

Szakemberek szerint a rádióknak ez esetben két választásuk lehet: vagy alkudoznak, és emiatt késve indulnak, vagy gyorsan elfogadják az eléjük tett ajánlatot, ami viszont jelentősen növelheti a kiadásokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik