A járműpótlást a BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával teszi meg – olvasható az MTI tudósításában.
A főváros tehát nem próbálkozik a múlt héten elkaszált busztender megmentésével és újabb közbeszerzést sem ír ki a szolgáltatásvásárlásra, a kormány által erőltetett buszkiszervezés tehát oda került, ahová való ment a levesbe.
Az egyik szemem nevet,
- mert ez a megoldás a főváros számára évente körülbelül 2 milliárd forintos megtakarítást jelent,
- mert ezzel a főváros rácsapta az ajtót a kormányra, amely a metrópótlással is saját köreit akarta kitömni.
- mert ha új buszok állnak forgalomba Budapesten, azok a metrópótlás után is a városéi maradnak.
A másik viszont sír,
- mert vadonatúj buszok helyett a metrópótlók egy részét a meglévő tartalékból, illetve felújításokkal teremtik elő,
- mert az olcsó lengyel buszokra vonatkozó szerződést a főváros már visszamondta,
- mert ha a főváros már tavasszal-nyáron ellenáll a kormányzati nyomásnak, akkor már megkezdődhetett volna a felújítás.
Az elfogadott előterjesztés nem részletezi, hogy a 150 darab metrópótlóból mennyi lesz az új busz, hányat rángatnak ki a kohóból, illetve a “forgalomszervezési átcsoportosítás” hány vonalon jelent majd járatritkítást és mekkora mértékűt. A BKK-nak/BKV-nak ugyanis nincs annyi tartalékbusza, hogy más vonalakról való átcsoportosítás nélkül megoldja a metrópótlást. Ez a közgyűlési felhatalmazás a részletek ismerete nélkül egy biankó csekk.
Bármilyen furcsa, a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésének napirendjén nem szerepelt olyan előterjesztés, amely közvetlenül az M3-as metró felújításához kapcsolódott volna. Két hete tart a bizonytalanság azzal kapcsolatban, milyen műszaki tartalommal újítják meg az észak-déli metrót. Szűk két héttel ezelőtti maratoni sajtótájékoztatóján a főpolgármester semmi olyat nem mondott, amit nem tudhattunk már a sajtóból.
Pedig lenne miről beszélni, az Index keddi cikkéből ugyanis kiderült, hogy az M3-as metró második szakaszának felújítására brutálisan drága, a tervezettnél 60 százalékkal drágább ajánlatok érkeztek, pedig az első szakasz felújításának 30 százalékos többletköltsége után sokan azt hihették, ennél rosszabb már nem jöhet.
A mérnökár és a tényleges ajánlatok közötti 30 és 60 százalékos eltérés is felvet kérdéseket:
- Ha ennyire nagy a különbség, akkor vajon körültekintően jártak-e el a főváros, a BKK és a BKV szakemberei, amikor meghatározták a metrófelújítás szakaszainak költségét?
- Ha a főváros és cégeinek becslése helytálló volt, kik és miért srófolták fel ennyire a felújítás költségeit?
- A rendelkezésre álló 137,5 milliárd forint így is elég lesz-e a lebutított felújításra vagy újabb elemek esnek ki a rekonstrukcióból?
A BKV-Figyelő egy olvasójának kommentje szerint a metrót nem is felújítani, csak takarítani kellene. Ez nyilván hülyeség, de ha ezen a pályán haladunk tovább, hamarosan be kell érnünk egy felmosással.
Kiemelt kép: Wikipedia