Közélet

Villamosvezető véleménye a változásokról

A paraméterkönyv bevezetése óta számtalan e-mailt kaptam, melynek többségében az utasok szidták a változásokat. Egyoldalú lett volna a blog, és egyoldalúak lettek volna a postok, ha a BKV részéről nem szólaltatunk meg embereket, nem kérjük ki az ő véleményüket a változásról. A buszvezető után, egy villamosvezető mond véleményt a paraméterkönyvről, az új vezérigazgatóról, és utasként a BKV-ról:
Mi a véleményed a paraméterkönyvről, és az életbe lépett változásokról?
 
Anyám azt tanította, hogyha nem tudok jót mondani, nem mondjak semmit.:)
 
Természetesen szükség volt változásokra, de érzésem szerint – és ebben nagyon sokan egyet értünk – kissé elkapkodták, nem gondolták át. Olyan embert, embereket mozdítottak el (szándékosan nem írok nevet), akik konyítottak is a közlekedéshez, de a politikai hírverésnek bizony ezek az emberek estek áldozatául. Akik a jelenlegi paraméterkönyvön dolgoztak, nem biztos, hogy sűrűn veszik igénybe munkaadójuk szolgáltatásait vagy csak egész egyszerűen nincsenek tisztában egy város “működésével”, a járműpark állapotával, a valós utazási igényekkel.
 
Maga az utasok tájékoztatása szerintem elfogadhatónak nevezhető, a tájékoztató füzeteket sok BKV-s kolléga a város több pontján osztogatta, próbáltak segíteni az utasoknak. Az internetes tájékoztatás hagy némi kívánni valót maga után, de ezt bizonyára sokan észrevették. A hibákat azóta kiküszöbölték, csak nem világos, hogy miért kell mindig arra várni, hogy valaki a nyilvánosság előtt belekössön és miért kell utána megsértődni a kritikán.
 
 
A kocsiszínben ahol dolgozol milyen változások voltak? Hány járművet selejteztek le? Voltak elbocsátások?
 
Száva kocsiszínben történtek változások, nem minden a paraméterkönyvvel összefüggésben. Ilyen lépés volt a 42-es és az 52-es villamosvonalakon az utazási komfort “növelése” érdekében előbb hétvégén, majd teljesen üzemidőben, a hét minden napján a Ganz villamosok hannoveri kocsikra cserélése. Ez persze az 52-esen a szűk menetrendnek – a működésképtelen váltók, valamint a kertvárosi részen lakók panaszai miatt (jogos-jogtalan, ezt mindenki ítélje meg maga) érvényes sebességkorlátozás hossza (bizony hossza, hiszen a Vörösmarty utcai megállótól egészen a Pacsirtatelepig és vissza a Nagysándor József utcai megállóig 20 km/h!) nem tett jót, hiszen a hannoveri villamosoknak “lassú” az ajtóműködése és ez bizony sokszor vezet késésekhez, eltérő indulásokhoz, amik persze behozhatók, a járművezető 2-3 perces végállomási tartózkodásainak rovására. Bár az utaskényelem volt az elsődleges cél, a hannoveri villamosok sajnos pont az idősebb korosztálynak jelentenek “akadályt” a magasabb lépcsők miatt.
 
Egy nagyon jó példa az 52-es kapcsán: a menetidőből levettek, hozzátették a tartózkodási időhöz. Amit persze nem élvezhet a vezető, hiszen semmi nem történt a vonalon (sebességhatár növelés). A különbség most annyi, hogy eddig volt 3 perc Pacsirtatelepen, most van 5 és igaz ez Határ útra is, csak éppen eddig sem lehetett sokszor odaérni, a most megadott időkben pedig egyáltalán nem. Az Akácfa utca bölcs menetrendkészítői szerint a villamosnak elég 8 perc Pacsirtateleptől a Szent Imre herceg utcáig. Igen, ha repül, ha szabályt szeg, ha nincs egyetlen utas se. Amúgy lehetetlen teljesíteni, de őket ez nem érdekli.
 
Az új paraméterkönyv lévén az 50-es villamos utasai “megismerkedhettek” a Ganz villamosokkal, csúcsidőben ők a besegítők, így nem kell vissza venni a 42-es és 52-esről a hannoveri kocsikat.
 
Selejtezés tudtommal nem történt. Az más persze, hogy a közlekedési balesetben elszenvedett sérülések sokszor hónapokig “kezeletlenül maradnak”, mert nincs alkatrész stb stb. Jelenleg Szávában a 1503-as (megérkezése napjától szétszedve, bakra téve!!!), a 1544-es (amit az Ecseri út-Üllői út kereszteződésnél kiütött a teherautó), a 1551-es és a 1513-as villamos áll. Megbontva, félkészen, így is, úgy is.
 
A paraméterkönyv miatt elbocsátások NEM voltak, ezt mindenképpen kiemelném. Ha valaki ilyet hall, hogy a paraméterkönyv miatt bocsátották el, ne vegye készpénznek. Akiktől megvált a cég, azok munkavégzésükkel “dolgoztak” meg érte.
 
 
Melyik ma Budapesten a legelhanyagoltabb villamosvonal és melyiket érintették a legjobban a változások?

 
Nehéz megmondani. talán úgy mondanám, majdnem mindegyik el van hanyagolva. Talán kiemelkedik a 30-as (most már 21-es) a 10 km/h-ás “gyors” szakaszával, amit várhatóan felszámolnak idén. Ezt a vonalat pozitívan érintette, minden kocsi végig jár Erzsébetig, a két áruház is növeli kismértékben az utasszámot és valóban nagy fellendülést a pályakarbantartás hozhat, remélem sokan átpártolnak a villamosra mondjuk a 23-as buszról, ami telített sokszor és az állandósult dugók miatt nem is nagyon tud haladni.
 
A 62-es a Blaháig jár, ami úgy lenne jó, ha egész nap odáig járna vagy legalább is este 8-ig, utána lehetne 62A. Ez az össze-visszaság összezavarja az utasokat is, a járművezetőket és a területirányításnak is feladja a leckét rendesen.
 
A 28-as délutáni 15 perces követését teljesen elítélem, ez nem szolgálja az utasok érdekeit és hosszú távon a cég érdekeit sem, mert elpártolnak az utasok és ez nem kitaláció, ez a valóság.
 
 
Nehezen, de végre új embert választottak a BKV élére. Kocsis István többek között a paksi atomerőmű vezérigazgatója is volt. Komoly programot adott, melynek van alapja. Bízol a változásokban?
 
Abban bízok, hogy Kocsis István vezérigazgató urat nem csinálja ki a politika, ahogy tette két elődjével is. Szerintem nem ártana, ha körbe nézne jó alaposan, kik veszik körül, mert könnyen lehet, hogy “házon belül” fogják hátba támadni. Nem ez lenne az első eset és sajnos a politika “fizetett Brutusai” még mindig bent ülnek a székházban.
Sajnos a BKV mindig is politikai hadszíntér volt és lesz is. Csak azt nem értem, hogy akkor miért nem azért dolgoznak, hogy jó legyen? Persze biztos így is hazaviszik a zsebpénzt az illetékes elvtársak és nem is kell tenni érte.
 
Leszögezem, ez magánvélemény. Akinek nem inge, nem veszi magára. Aki magára veszi? Nos, annak lehet. hogy van valami a koszon kívül is a füle mögött!
 
 
Hosszú távon szerinted megérte életbe léptetni a paraméterkönyvet? Lesz valami pozitív hatása?
 
Hogy lesz-e pozitív hatása ezt nem tudom megjósolni sajnos. A jelenleg látottakból attól tartok, hogy az utasok elpártolnak a közösségi TÖMEGközlekedéstől és sajnos a jelenlegi helyzetben meg is értem őket. Várjuk ki, mit hoz az idő.
 
 
Rendszeresen utazom a 4-es és a 6-os villamoson, ahol egyre nagyobb a tömeg. A villamosok percekig állnak egyes megállókban, hogy megvárják az utascserét. Ennyi villamossal lassan lehetetlen lesz ennyi embert mozgatni. Szerinted mi volna a megoldás?
 
Hiába sajnos, a Nagykörút közlekedése teljesen ellehetetlenül. Vagy már el van. Ezt az utasmennyiséget több villamos beállításával sem lehet már kulturáltan elszállítani, a körúti jelzőlámpa rendszer, a járművek és a vezetők “csúcsrajárnak”. Megoldás lenne, ha a villamost a körút alá helyeznék, “kisföldalatti technikával”, a villamosvágány helyén kerékpársáv és zöldfelület létesülhetne. A megállókba persze lift és mozgólépcső kellene, hogy mindenki számára elérhető legyen. Nem kellene a villamosvágányt elfoglaló, KRESZ szabályokat nem betartó autósok miatt állni feleslegesen.
 
Ez futurisztikus ötlet, mert erre nincs pénz, nem is lesz soha. Pedig egy élhetőbb városért dolgoznak oda fent, csak nem akar összejönni.
 
 
Szerinted mi vezetné ki a BKV-t a jelenlegi mély gödőrből?
 
Mindenképpen talán a finanszírozási részt kellene letisztázni, de szerintem a legfontosabb egy teljesen új gondolkodás módú BKV-t létre hozni. Mert a mai BKV nulla sajnos, ez meglátszik a kommunikáción és a cég hozzáállásán sok dologban.
 
 
Gondolom te is utazol a BKV-val, ha jársz a városban. Utasként mi a véleményed a BKV-ról?
 
Sajnos azt nem merem leírni. Legyen elég annyi, amit feljebb is említettem, hogy őszintén együtt érzek az utasokkal és megértem őket.
 
Köszönöm a lehetőséget!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik