Belföld

Nem alkotmánysértő a veszélyhelyzeti kormányrendelet, amely alapján Vidnyánszkyék tavaly érvénytelenítették az SZFE hallgatók félévét 

IVÁNDI SZABÓ BALÁZS / 24.HU
IVÁNDI SZABÓ BALÁZS / 24.HU
Az Alkotmánybíróság különvéleménnyel, de a bírói kezdeményezést elutasította.

Az Alkotmánybíróság elutasította azt a bírói kezdeményezést, amely szerint a veszélyhelyzet idején a felsőoktatást érintő egyes szabályokról szóló kormányrendelet alaptörvény-ellenes. Az Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett, tavaly novemberi rendelet alapján döntött úgy a fenntartó, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) a tanulmányi kötelezettségek jogszerű teljesítésének feltételei már nem állnak fenn. 

Az Alkotmánybíróság most azt írta, a rendelet nem sérti a felsőoktatási autonómiát, ha a fenntartó döntésekor a felsőoktatási intézménnyel együttműködve hozta meg intézkedéseit.

Kapcsolódó
SZFE-hallgatók: Az új kormányrendelet az összes egyetemet megfosztja az autonómiától
A veszélyhelyzet alatt a fenntartó bezárhatja bármelyik egyetemet.

A szenátus egyetértésének meglétét ugyanakkor a rendes bíróságnak kell vizsgálnia. 

A 2020. november végén hatályba lépett kormányrendelet alapján

rendkívüli helyzetben, így a járványügyi veszélyhelyzet ideje alatt a fenntartó megállapíthatja, hogy a tanulmányi kötelezettségek jogszerű teljesítésének feltételei nem állnak fenn vagy nem biztosíthatók, és a felsőoktatásban résztvevők számára a rendkívüli helyzettel érintett félév nem számít bele a finanszírozott félévek számába.

Az indítványozó bíróság szerint alaptörvény-ellenes a fenntartónak ilyen széles körű lehetőséget biztosítani, ám az Alkotmánybíróság megállapította, a rendelet a felsőoktatáshoz való jogot szükséges és arányos mértékben korlátozza, mert az kizárólag a veszélyhelyzetre vonatkozik, egy speciális jog gyakorlását teszi lehetővé a fenntartó részére, a felsőoktatási intézmény szenátusának egyetértésével.

Az elháríthatatlan rendkívüli körülmény megléte is a rendes bíróság által felülvizsgálható ténykérdés, így a bíróság olyan megállapításra is juthat, hogy a fellépő rendkívüli helyzet egyes jellemzői nem eredményezték azt, hogy a helyzet ne lett volna elhárítható.

Az Alkotmánybíróság különvéleménnyel, de a bírói kezdeményezést elutasította.

A határozathoz különvéleményt megfogalmazó Hörcherné Marosi Ildikó és Schanda Balázs szerint az Alkotmánybíróság már korábban alkotmányos követelményként rögzítette, hogy a fenntartó köteles a szenátusnak – az egyetemi autonómia letéteményesének – kellő időt biztosítani a véleményezésre, érdemi javaslatait nyomon követhetően kell figyelembe vennie döntéseinél.

Mint írták, az Alkotmánybíróság most is kiemelte, hogy a rendelet akkor nem sérti az egyetemi autonómiát, ha a fenntartó döntésekor együttműködött a felsőoktatási intézménnyel, ám a megtámadott rendelet éppen a fenntartó kizárólagos döntési kompetenciájába utalja annak megítélését, hogy a félév elfogadható-e. Ebből pedig az következik, hogy a rendelkezés nem felel meg a követelménynek, amit az Alkotmánybíróság korábban maga emelt ki, ezért

a rendelkezés megsemmisítésének lett volna helye.

Az SZFE alapítványának Vidnyánszky Attila vezette kuratóriuma már korábban is próbálta felfüggeszteni az oktatást az egyetemen, a rendeletre hajazó indoklással döntött úgy, hogy a tanév csak 2021. február 1-től folytatható az intézményben. 

Kapcsolódó

Ajánlott videó

Olvasói sztorik