Az áfacsökkentés a júniusban elfogadott német ösztönzőcsomag legfontosabb intézkedésének nevezik. 2020. július 1-jétől december 31-ig csökkentették le az általános forgalmi adó két kulcsát. Az általános kulcs 19 százalékról 16 százalékra, a kedvezményes kulcs pedig 7 százalékról 5 százalékra mérséklődött.
Az ifo a Rewe áruházlánc online kínálatában szereplő 60 ezer árucikk árának alakulását vizsgálta meg felmérésében, és megállapította, hogy a viszonylag nagy versenynek kitett termékkategóriákban nagyobb mértékben ment át az áfacsökkentés hatása, mint az alacsony konkurenciával bíró kategóriákban. A korábban vizsgált áfacsökkentésekhez képest, amikor annak hatása jellemzően csak részben és az idő előrehaladtával egyre kevésbé jutott el a vásárlókhoz, a mostani „meglepően hatékonynak” bizonyult a tanulmány szerzői, Clemens Fuest, Florian Neumeier és Daniel Stöhlker szerint.
Olaf Scholz német szövetségi pénzügyminiszter így méltatta az áfacsökkentés hasznosságát:
Az árcsökkentés eljutott a lakossághoz. Az árak érezhetően csökkentek, elsősorban a szupermarketekben, ahol napi szükségleteinket tudjuk kielégíteni. Ez nemcsak a gazdasági konjunktúrának hasznos, de azokat segíti elsősorban, akiknek kevés pénzből kell gazdálkodniuk.
Az még kérdéses, hogyan alakulnak majd az árak január elseje után, amikor lejár az áfacsökkentés hatálya. Az ifo tanulmánya szerint fennáll a lehetősége annak, hogy a megelőző csökkenésénél nagyobb mértékben fognak emelkedni. Legalábbis más országokban korábban bevezetett áfacsökkentésekből leszűrhető tapasztalatok alapján erre lehet következtetni. (MTI)
Kiemelt kép: Csak elvitelre nyitva jelentésű felirat egy étterem előtt, a híres müncheni Hofbräuhausnál 2020. november 2-án. Ettől a naptól négy hétre újabb korlátozásokat vezettek be Németországban a koronavírus-járvány miatt. Fotó: MTI/AP/Matthias Schrader