Üzleti tippek koronavírus

Az európai recessziótól félnek leginkább a hazai cégek

A koronavírus-járvány következtében az európai szintű gazdasági visszaesést tartják a legnagyobb, bevételt veszélyeztető tényezőnek a magyar vállalkozások, amelyeknek a kintlévőségek növekvő problémát jelentenek. Ugyanakkor a visszaesésre válaszul nem terveznek kiadáscsökkentést – derül ki az Intrum felméréséből.

A követéskezelő cég évente készíti el az Európai Fizetési Jelentését, amelyhez idén 29 európai országban 10 ezer vállalattól, Magyarországon 445 cégtől gyűjtött adatokat pénzügyi működésükről február és május között.

A felmérés alapján a válság általános következménye a kifizetések csúszása, attól függetlenül, hogy a megrendelő magánszemély, másik cég vagy állami szerv. A vállalatok nagy többsége szerint egyértelműen az általános recesszió az oka annak, hogy az ügyfeleik nem tudnak időben fizetni. A magyar vállalkozások 38, az európai társaságok 31 százaléka szerint ez az elsődleges oka az ügyfeleik fizetési nehézségeinek.

pékség - üzem
Bércsökkentésre kényszerülhet a kkv-k egy része
Erősen visszaesett a fizetésemelésben gondolkodó kis- és középvállalkozások aránya.

A kutatás szerint az európai válaszadók 85 százaléka a késedelmes fizetések miatt veszteségeket szenved el, ez jóval magasabb a tavalyi 68 százaléknál. Az első fél évben a cégvezetők 76 százaléka nevezte elképzelhetőnek, hogy ez a bevételkiesés a társaság megszűnésével fenyegethet, míg tavaly csak 54 százalék.

A magyar cégvezetők 87 százalékának vezettek bevételkieséshez a kintlévőségei. A közelmúltban a válaszadók több mint felének kellett elfogadnia fizetési haladékot multinacionális vagy kkv-ügyfelektől. Az ilyen kérelmekre a magyar társaságok 44 százaléka inkább csökkentette az eredeti árat, ami hozzájárul a bevételei csökkenéséhez.

Ennek ellenére a hazai döntéshozók az uniós átlag feletti arányban mondták azt, hogy ha az ügyfeleik hamarabb fizetnének, több lehetőségük lenne új munkatársakat felvenni, új technológiai eszközöket bevezetni vagy új piacokra eljutni.

Az MTI által idézett kutatás szerint a kiadáscsökkentéssel csak az európai cégek 38 százaléka, a magyar vállalkozásoknak pedig alig 29 százaléka élt. Ez utóbbi 20 százalékponttal kevesebb, mint tavaly. Ebben szerepet játszhat az is, hogy sok cég már a járvány első hulláma alatt csökkentette a kiadásai.

Kiemelt fotó: MTI / Vasvári Tamás

Ajánlott videó

Olvasói sztorik