A deepfake a fotómanipuláció egy továbbfejlesztett változata, csak itt gépi tanulást és mesterséges intelligenciát használó programok dolgoznak azon, hogy egy adott videóban bárki arcát kicserélhessék egy másik emberére. Az egészhez mindössze egy rakás fotóra és videóra van szükség, hogy a célszemély minél több arckifejezését realisztikusan mintázhassák a manipuláció során. Hogy a technika milyen aggodalmakat vet fel, arról korábban bővebben is írtunk.
A Microsoft bejelentette a Video Authenticator nevű eszközét, ami képes kiszűrni a számítógép által generált manipulált felvételeket. Vagy legalábbis megjósolni egy alapos vizsgálat után, hogy hány százalék esély van arra, hogy adott tartalom kamu. Ehhez az algoritmusok olyan finom elmosódásokat, mozgásokat figynek, amik szabad szemmel nem láthatók, de arra utalnak, hogy hamisítással kerültek a felvételbe. Mivel ez egyáltalán nem tuti megoldás, ezért a redmondiak előálltak egy olyan rendszerrel is, amivel a tartalomkészítők az Azure felhőszolgáltatás segítségével tanúsítvánnyal láthatják el a felvételeket, így könnyebben kiszúrhatók lehetnek az esetleges változtatások.
A vállalat reményei szerint a megoldásuk segíthet a dezinformáció elleni harcban, igaz a szakértők, szerint egyelőre még nem igazán elterjedt a deepfake-videók bevetése politikai célzattal, ellenben virágoznak a pornográf tartalmak, amiket már maguk a hétköznapi netezők is könnyen előállíthatnak appok segítségével. Ennek ellenére nem árt időben lépni, mert a szintetikus média a következő években még burjánzóbbá válik.
A Microsoft kifejezetten a novemberi választások előtt szerette volna bejelenteni az eszközt, amikor vélhetően megugrik a neten fellelhető manipulatív tartalmak mennyisége. Félő ugyanis, hogy a jövőben a lejáratókampányokban is aktívabban élhetnek egyes felek a szintetikus média adta lehetőségekkel. A cég az amerikai AI Foundationnel közösen együttműködésben teszi elérhetővé az eszközt azon szereplők számára, akik szerepet töltenek be a demokratikus folyamatokbam, így a hírügynökségeknek, újságoknak, illetve politikai kampányokon dolgozóknak.