Noha a mobileszközök gyártói egyre komolyabban veszik a biztonság kérdését, a kártevő alkalmazások száma egyre növekszik. A G Data Cyberdefense szakértői több mint 4,18 millió kártékony appot számoltak meg tavaly. Ez naponta 11 500 új kártevőt jelent, vagyis
Adware – a kéretlen reklámok szórója
A szakértők szerint az adware igazi reneszánszát éli, és már leginkább mobileszközökön gyakori. Első pillantásra kisebb kárt okoz, mint egy zsarolóvírus, de nem szabad alábecsülni. Ezek a kártevő appok összegyűjthetik a felhasználók tartózkodási helyét és böngészési előzményeit, majd ezeket az adatokat tovább értékesíthetik.
Az adware alkalmazások azért is terjedhetnek, mert fejlesztőik megkerülik az antivírusprogramokat vagy az operációs rendszer korlátozásait. A zsarolóvírustól vagy más kártevőtől eltérően relatíve egyszerűn kifejleszthetők, vagyis minimális erőfeszítéssel viszonylag nagy sikert érhetnek el a bűnözők.
A kéretlen reklámokat megjelenítő kódok általában ingyenesen letölthető alkalmazásokkal kerülnek az eszközökre. Alexander Burris, a G DATA szakértője szerint főleg a nem hivatalos források veszélyesek, ezért is fontos az új alkalmazásokat a Google Play áruházból letölteni és telepíteni.
Stalkerware – a telefonon megbúvó ellenség
A G DATA 2019 ősze óta a Coalition Against Stalkerware szervezet tagja. A koalíciót azzal a céllal hozták létre, hogy egy helyre csatornázzák a jelenséggel foglalkozó biztonsági cégeket, rendfenntartó erőket, bűnüldöző szervezeteket.
A stalkerware hozzáfér a megfigyelt áldozat fotóihoz, közösségimédia-profiljához, geolokációs adataihoz, a videó- és hangfelvételekhez. Az alkalmazás a háttérben rejtőzködve, az áldozat tudomása nélkül fut.
A stalkerware telepítése az áldozat személyiségi jogainak megsértését jelenti, főként a nőket érinti.