Hát te ki vagy? Én Joci vagyok, és szólj a többieknek, hogy jöjjenek!
– szalad felém lelkesen az Auróra udvarán a Láthatatlan Tanoda egyik növendéke. A veszélyhelyzetnek vége, így hosszú kihagyás után megint közös programok válthatják fel az online megbeszéléseket: újra gyerekzsivaj tölti meg a nyolcadik kerületi közösségi teret.
Hiába a szombat reggel, a lustálkodás nem opció: az épületben a gyerekek önjelölt képzőművészként festéssel indítják a napot, egymás után készülnek el a vízfesték legkülönbözőbb színkombinációit bemutató alkotások. A program nem ér véget ezzel, még számtalan élményt tartogat a hétvége a gyerekek számára.
De előbb vissza a kezdetekhez: a Láthatatlan Tanoda 2013-ban indult el az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány jóvoltából. A szervezet korábban szegregáló iskolák és intézmények fenntartóival pereskedett, majd szerettek volna közvetlen segítséget nyújtani a kirekesztett gyerekeknek, így létrehoztak egy tanodát a nyolcadik kerületben.
A cél az volt, hogy segítsék a szülőket, akiknek most megy iskolába a gyerekük, vagy épp iskolaváltást terveznek. Annak érdekében, hogy a szülők a szabad iskolaválasztás jogával élni tudjanak, segítik őket a be- és átiratkozási folyamatokban, illetve keresnek olyan együttműködő iskolákat, amelyek egyetértenek azzal, hogy integráltan kell oktatni.
Ennek a „kísérő szolgáltatásaként” jött létre az önkéntes mentorhálózat, aminek lényege, hogy egy mentor hosszú távon, heti rendszerességgel foglalkozik egy nyolcadik kerületi gyerekkel.
Ő egy családon kívüli szereplő, aki tudja támogatni a gyereket a képességei kibontakoztatásában, az önbizalma növelésében, és akár követendő példaként is szolgálhat, miközben bizalmi kapcsolat alakul ki kettőjük között
– meséli Horváth Csenge, aki Dóra Dalmával együtt még szociális munkás egyetemi hallgatóként csatlakozott a programhoz, mintegy hét évvel ezelőtt. Jelenleg Tóth Réka Nórával együtt hárman vezetik a tanodát.
A tanodának jelenleg 34 gyerek a tagja, közülük 15-nek van mentora, míg a többiek a heti rendszerességű csoportfoglalkozásokon vesznek részt. A Rosa Parks Alapítvány szeretné, hogy minden növendék mellett legyen egy állandó mentor, így folyamatosan toboroznak jelölteket a jókora felelősséggel járó feladatra.
A célkitűzések között szereplő iskolai átiratkozásokkal kapcsolatban hamar rá kellett jönniük, hogy nem igazán működőképes a koncepció, mivel egy szegregált iskolában tanuló diák az évek során olyan szintű lemaradásba kerül, hogy az átiratkozást követően nagy valószínűséggel kudarcélmény éri egy integrált intézményben.
Az iskolaválasztást jó néhány szempont befolyásolja: ha egy intézményről elterjedt, hogy egy „erős” iskolának számít, akkor sok szülő egész egyszerűen nem bízik abban, hogy a gyereke megállná ott a helyét – féltik őket a kudarctól, pusztán azért, mert vélhetően őket is számos kudarc érte az iskolában.
A nyolcadik kerületi, hátrányos helyzetű gyerekek döntő többségére hatványozottan jellemző az önbizalomhiány, de sokuknak – ellentétben számos kortársukkal, akinek ez alapvetés – szembe kell nézniük azzal, hogy hiányzik a tanulásra alkalmas környezet. Ebben is segítségükre vannak a már-már barátokká váló mentorok, akik nem elsősorban korrepetálnak, inkább megerősíteni igyekeznek a gyerekeket.
A szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek életében olyan traumák vannak jelen, amelyek nemcsak a szülőknek, hanem nekik is rengeteg stresszel járnak. Nem csupán az a feladat, hogy tanuljanak az iskolában, hanem őket is foglalkoztatja, hogy mi van, ha elfogy a pénz
– fogalmaz Csenge.
Ráadásul, mint mondja, a hátrányos helyzetű családokban általában nincsenek mesekönyvek, sőt könyvek sem, így nem csoda, hogy nem épül be az életükbe az írott szöveg mint információforrás, illetve a szókincsük sem lesz olyan, mint azoknak, akiknek naponta felolvasnak esténként a szülei.
Így már az iskolás évek előtt olyan hátrányba kerülnek, amit az oktatási rendszer nem tud kezelni, hiszen haladni kell, nincs idő, hogy azokat a készségeket gondozzák, amiket könnyen meg lehet szerezni, ha valaki egy olyan lakásban nő fel, ami tele van fejlesztő játékokkal.
A mentorok és a gyerekek egy közösségi program keretében találkoznak először, ahol megnézik, milyen dinamika alakul ki a csoportban, kik találnak jobban egymásra, és az alapján döntik el, ki kinek a párja legyen végül. Ha a szülők és a mentorok is igent mondanak a közös folytatásra, jöhetnek a mentor–gyerek találkozók, ahol az utóbbiaké a főszerep.
Dalma hetedik éve mentorál egy most 12 éves kislányt, akivel olyan közeli kapcsolatba kerültek, hogy a szülőkkel már nem is nagyon szükséges egyeztetnie. A programválaszték széles skálán mozog, szoktak társasjátékozni, a városban enni-inni, sétálni, de egyetemista korában még az intézmény udvarára is bevitte a mentoráltját. A kislány egyszer megpendítette, hogy szeretne megtanulni varrni, így ezt is beillesztették a közös programok közé – noha az még a mentorának sem ment tökéletesen. Együtt megtanulták.
Az a jó a mentorokban, hogy tényleg a gyerekek szükségleteire tudnak reagálni. Ha a szövegértéssel van gond az iskolában, akkor közösen próbálhatnak ezen segíteni, például forgatókönyvek eljátszásával is, nem kell csak a hagyományos megoldásokban gondolkodni. Ha pedig olyasmit csinálnak, amiben ügyes a gyerek, akkor az az önbizalom-építéshez járul hozzá
– teszi hozzá Csenge.
A járványhelyzet miatt március közepétől a tanodás foglalkozásokat is kénytelenek voltak felfüggeszteni: elmaradtak a személyes találkozók, a mentorok interneten és telefonon igyekeztek tartani a kapcsolatot a gyerekekkel. A segítőknek újfajta kihívásokkal is szembe kellett nézniük, hiszen sok szülő a koronavírus miatt elveszítette munkahelyét, így különböző támogatások igénylésében és munkakeresésben is segítő kezet nyújtottak.
Azokkal a gyerekekkel, akiknek van otthon internet és valamilyen digitális eszköz, az önkéntesek a karantén ideje alatt is együtt tanultak. A korlátozások feloldása óta már néhányszor személyesen is találkoztak, hiszen rengeteg bepótolni való halmozódott fel az elmúlt hetek során.
Általában nincs eszköz, nincs internet, de tegyük fel, hogy van: hogyan koncentrálsz, amikor ott vannak melletted többen, összezsúfolva ugyanabba a helyiségbe?
– veti fel Csenge. Ráadásul a gyerekek számos helyről kapták sorra a feladatokat, miközben korábban magával az önálló tanulással sem kellett soha megbirkózniuk – ami ebben a korban egyébként nem is elvárható.
Egy felső-középosztálybeli családban megvan az alap ahhoz, hogy segíteni tudjanak a hatodikos matekban, teszi hozzá Dalma, de ezeknél a gyerekeknél ez többnyire fel sem merül, így a távoktatással nagyjából teljesen magukra hagyták őket.
Az alapítvány jövőjével kapcsolatban elmondták, hogy még mindig „velük vannak” azok a gyerekek, akik 2013-ban csatlakoztak, és lassan elérik a kapacitásuk végét jelentő létszámot. A fő kérdés, hogy melyik irányt válasszák: azokat kísérik-e tovább, akik hét évvel ezelőtt beléptek, vagy néhány év után elengedjék a növendékek kezét.
Hogy mit adott a Láthatatlan Tanoda a nyolcadik kerületi gyerekeknek az elmúlt évek során? A szervezet segítői szerényen azt mondják, a kicsik fejlődését látva nehéz megmondani, mi az, ami teljes mértékben a tanodának köszönhető. Nemrég egy testvérpár iskolaváltásában segédkeztek, amit jókora sikerként könyvelnek el, hiszen korábban – egy iskolai abúzus következtében – fél évig egyáltalán nem jártak be az intézménybe, de az új helyen már folyamatosan jelen vannak.
Nem a mi érdemünk, hogy ilyen kitartóak és szorgalmasak, de lehetőséget tudtunk adni nekik arra, hogy ezt kibontakoztathassák
– jegyzi meg Dalma.
A gyerekek egymással való kapcsolatában azért sokszor visszaköszönnek a csoportfoglalkozásokon tanultak, ezt pedig a segítők is örömmel konstatálják.
Nagyon megmaradt bennem, amikor egyszer volt egy konfliktus, ami során mindenki veszekedett mindenkivel, majd az egyik gyerek egyszer csak odaszólt a másiknak, hogy beszéljük meg
– mondja Csenge.
Sok szülői visszajelzés is bizonyítja, hogy hasznos a munka, amit a tanoda végez, nemrég egyikük arról számolt be, hogy gyermeke óvónője jelezte, nagyon meglátszik a csoportfoglalkozások hatása: sokkal kezelhetőbb lett az említett kisfiú, mint korábban volt. A hatás pedig olykor egészen váratlan módon mutatkozik meg: vélhetően egyikük sem számított arra,
És most vissza az Aurórába, ahol a kihelyezett rajzóra után egymás után szaladnak le a gyerekek az udvarra, nem hiába, újabb játék következik. „Mondj egy nyárral kapcsolatos dolgot, majd add tovább a labdát”, hangzik az utasítás Csengétől. Záporoznak a válaszok: fagyi, strand, labda is szerepel a repertoárban.
Az izgalmak itt nem érnek véget, előkerül egy színes lepel, ami itt és most ejtőernyőként funkcionál. Noha elhangzanak instrukciók, a gyerekek egymást kiabálják túl, mindenki repülni akar, ki így, ki úgy. Még néhány játékkal megpróbálkoznak az önkéntesek, majd konszenzus születik arra nézve, hogy a tömérdek energia levezetésének érdekében ideje megcélozni a II. János Pál pápa téri játszóteret.
Miután mindenki megtalálta a párja kezét a sétához, rövidesen megérkezünk a parkba, ahol ahány gyerek, annyi irányba szélednek szét. Néhányan a hintákat célozzák meg, mások a focipálya felé veszik az irányt, míg valaki a homokozóban találja meg a számítását. „Milyen magasra mész! Én is tudnék, de most nem akarok” – méregetik az erőviszonyokat a hintán ülve.
Az önkéntesek igyekeznek kordában tartani a gyerekeket, miközben azok szélsebesen változtatják helyüket a parkban.
Én kém leszek, ha nagy leszek, úgyhogy add ide a fényképezőt, most lefotózlak!
– szalad oda hozzánk egyikük, majd komoly szakértelemre valló tekintettel szemügyre veszi a fotóriporter gépét.
Azért az élet a játszótéren sem fenékig tejfel: a társuk mérnöki precizitással felépített homokvárát egy hanyag mozdulattal döntik romba a fiúk, úgyhogy néhány drámai pillanatnak is szem- és fültanúja lehet a nyolcadik kerületi park közönsége. A harag azonban gyorsan elillan, így mehet tovább a féktelen szórakozás a játékokon, „szuperhős vagyok, megmentem a világot”, kiáltja egyikük óriási elánnal.
A játék a végéhez közelít, ugyanis lassan elkészül az ebéd, amit a gyerekek szülei közben az Auróra kertjében főznek. Ideje útnak indulni, így ki-ki a maga módján – néhányan egy önkéntes nyakában, néhányan valaki kezét megragadva – veszi célba a készülő pörköltet. „Neked van párod? Lehetek én?” – kérdezi tőlem a kissé zavarban lévő Joci, erre a kérdésre pedig természetesen nem létezik lehetséges válasz az igenen kívül.
Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs /24.hu