Belföld

BKV: nem járatcsökkentés, ésszerűsítés

A városháza kedden elfogadta a jövő évi BKV-menetrendet, amely alapján bizonyos útvonalakon ritkulnak, más útvonalakon bővülnek a tömegközlekedési járatok.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat hálózatának a kapacitása 21 milliárd férőhely-kilométer, amely a jövő évi ésszerűsítések után nem változik. Ezzel cáfolta azokat a véleményeket, amelyek szerint kizárólag járatritkításról és megszüntetésről volna szó.

A BKV a közelmúltban nagyszabású utasfelmérést végzett, amelynek eredményét maximálisan figyelembe vették az új hálózat kialakítási tervénél. A kedden elfogadott úgynevezett paraméterkönyvet tehát az utasigények alapján állították össze. Vannak olyan buszjáratok, amelyeknek nagyon alacsony a kihasználtsága, és vannak olyanok, amelyeknél elengedhetetlen a bővítés. Ez utóbbira példa a 7-es buszcsalád, amelynél jelentős járatbővítés lesz 2006-ban.

Vajda Pál felhívta a figyelmet arra, hogy a fővárosi tömegközlekedést 42 százalékban az utasok, 58 százalékban a fővárosi és állami költségvetésen keresztül az adófizetők fizetik. (Ez az arány egyébként az unióban 50-50 százalék.) Mind az adófizetők, mind az utasok a pénzükért minőségi szolgáltatást várnak. Nem engedheti meg magának a BKV, hogy üres buszokat tartson fenn.

A főpolgármester-helyettes szerint a budapesti tömegközlekedés hálózati teljesítménye az unióban egyedülálló. Arra a felvetésünkre, amely szerint, mondjuk Párizsban sokkal egyszerűbb, kulturáltabb a tömegközlekedés, Vajda Pál azt mondta, hogy mindez csak a belvárosra igaz. Ha a külső kerületeket is számításba vesszük, a budapesti hálózat sokkal nagyobb teljesítményt mutat. Emellett az is igaz, hogy csak a metróhálózatot tekintve az unió sereghajtója vagyunk. Ezért építünk metrókat – tette hozzá Vajda.

Kedden a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt állította, hogy lesznek olyan vonalak, ahol az eddiginél 25-40 százalékkal kell majd többet várni a járatokra. A VEKE szerint a BKV összesen több mint hétmillió férőhely-kilométerrel csökkenti kapacitását, és az éves menetrendet összefoglaló paraméterkönyv elfogadásával a főváros áldását adta a tömegközlekedés színvonalának visszafejlesztésére.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik