A német agykutató, Christian Elger szerint minden jel arra utal, hogy a kedvezmények látványa – legyen az egy óriásplakát, vagy egy egyszerű felirat valahol – ugyanolyan hatást vált ki az agyban, mintha az illető kokaint fogyasztana.
A leárazásnak – egész pontosan a „jó fogásnak” – már a puszta gondolata is boldogsághormont, vagyis dopamint szabadít fel az agyban. A kedvezmények hatására teljesen átalakul a fejünkben a megszokott vásárlói döntés forgatókönyve, ami azt jelenti, hogy ha meglátjuk a feliratokat, miszerint valami 30-40, adott esetben 50%-kal olcsóbb, teljesen elfelejtkezünk arról, hogy mérlegeljük, szükségünk van-e egyáltalán ezekre a termékekre.
A szakember szerint mindez remekül magyarázza az úgynevezett boltkórt is: a leárazásokat és kiárusításokat hajkurászókról, akik konkrétan depresszióba esnek, ha nem vásárolhatnak, az utóbbi években egyre többet hallani.