A magyartanításnak ezért különös figyelmet kell fordítania a diákok olvasási érdeklődésének felkeltésére, képességeik fejlesztésére, az irodalmi hagyományok és a kortárs kultúra közötti közvetítésre. A most kiadott NAT tartalmi rendelkezései nem segítik a tanárokat ebben a feladatban
– ez áll abban a nyilatkozatban, amelyet számos egyetem irodalmi tanszéke írt alá, és amelyben az új NAT visszavonását kérik. A dokumentumot az Index jelentette
– https://index.hu/belfold/2020/02/11/nat_tiltakozas_egyetem_irodalom_tanszek/ meg.
Az aláírók közt van: ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet Intézeti Tanácsa; ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, magyartanári munkaközösség; ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, magyartanári munkaközösség; ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, magyartanári munkaközösség; ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ, Magyar Irodalomtudományi Tanszék; Szombathely ELTE Bolyai Gyakorló Gimnázium, Szombathely, magyartanári munkaközösség; Eszterházy Károly Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Irodalomtudományi Tanszék; Miskolci Egyetem BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézete és a Pécsi Tudományegyetem BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézete.
Az aláírók kifogásolják
- a központilag meghatározott “törzsanyag” mennyiségét és az erre fordítandó óraszám arányát
- a kronológia mint kizárólagos rendezőelv megjelenését a 7-8. évfolyamtól kezdve
- azokat a megfogalmazásokat, amelyek az írókat és az irodalmi alkotásokat a közvetlen erkölcsi nevelés és világnézeti meggyőzés eszközeként tüntetik fel
- a kötelező szerzők és művek kiválasztásában az esetlegességet, a szakmai szempontok figyelmen kívül hagyását.
Hozzáteszik emellett: ez a szabályozás állandósítja a tananyag utáni rohanást, lehetetlenné teszi a differenciálást, a tudás elmélyítését, az egyéni motiválás útjainak keresését.
A fentiek miatt azt írják:
A magyartanárok képzéséért felelős intézmények nevében kérjük Magyarország kormányát, hogy vonja vissza a NAT rendelkezéseit a magyar nyelv és irodalom tantárgyról, mert a kiadott tanterv nem segíti, hanem gátolja a tantárgy szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását.
Kiemelt kép: Koszticsák Szilárd /MTI