A black friday minden évben az Egyesült Államokban ünnepelt hálaadást követő első péntekre esik, ami 2019-ben november 29-én esedékes. Ha tehát valaki külföldről szeretne akciósan rendelni, kihasználva az olyan hatalmas webáruházak ajánlatait, mint az Amazon, annak ezt a dátumot kell észben tartania.
A black friday, azaz a fekete péntek évek óta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti, amikor a kereskedők jelentős akciókkal várják a vásárlókat, de a kifejezést eredetileg 1961-ben használták először a hálaadást követő péntekre, méghozzá Philadelphiában, ahol a rendőrség ezekkel a szavakkal jellemezte az üzletekbe áramló emberek miatti irgalmatlan nagy dugók miatti helyzetet.
Az alapvetően negatív jelentést PR-osok 1966-ban ruházták fel pozitív tartalommal, ekkor találták ki, hogy a fekete péntek ne a közlekedési káoszra utaljon, hanem a nagy bevásárlási szezon kezdetére, ami egyben azt is jelöli, hogy a kereskedők bevétele általában ilyenkor fordul pirosból feketébe, azaz nyereségesbe. Habár a black friday kifejezés közel fél évszázados, a használata csak bő negyven évvel az első pozitív hazsnálat után, 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek minden évben november 23-29. közé esik.
Magyar black friday
Az „ünnep” az elmúlt években persze átalakult, hiszen a black friday akciók már nem csak a háladást követő péntekre korlátozódnak, a kereskedők már a „hivatalos” dátum előtt akcióznak, de a legnagyobb kedvezményeket általában így is a konkrét napra tartogatják. Ezzel szemben Magyarországon a black friday akciók nem igazán köthetők egyetlen dátumhoz, hiszen a hazai kereskedők már sokszor a rendes fekete péntek előtt, rengeteg esetben azt követően, és számos esetben nem egy napig, hanem
Az Extreme Digital például két héttel a legnagyobb dömping előtt, november 15-én akciózik, az eMag ezzel szemben november 22-én, a budapesti LEGO Store üzletek november 25. és 30. között készülnek jelentős kedvezményekkel, a Mall.hu-n pedig már jelenleg is futnak akciók, ahogy a Vodafone-nál és a Telekomnál is. Hogy a rengeteg áruház közül melyik mikor tartja a saját fekete péntekét, azt meglehetősen nehéz számon tartani, így érdemes figyelemmel kisérni azoknak a kereskedőknek a közösségi médiás felületeit, ahol szeretnénk kifogni a legjobb akciókat.
Nyitókép: iStock