Ezt már nem lehet megakadályozni. Megfellebbezhetik, perelhetnek, de az több száz millióba kerül majd annak, aki bíróság elé viszi az ügyet, mert kifizettetem velük a bevételként kieső összeget
– nyilatkozta lapunknak Kenesei István, a Yolle Kft. ügyvezetője, aki egy 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötő létrehozását álmodta meg a siófoki Ezüstpartra. Néhány helyi nyaralótulajdonos azonban nemcsak a kikötő miatt aggódik, hanem azért is, mert a mellette található balatonszéplaki szabadstrand jelentős részét homokkal töltenék fel. A siófoki önkormányzat támogatja a kikötőépítést, miközben egy 24.hu-nak nyilatkozó szakértő nonszensznek tartja a kikötőterveket és a lídósítást is.
Az Ezüstparton jelenleg két vitorláskikötő található az Admiral Family és Admiral Garden lakóparkok előtt, a Deák Ferenc sétányon. Az Ezüstpart Vitorlásegyesület Kikötője 80 kisebb méretű vitorláshajó tárolására alkalmas, míg a másik, kisebb kikötő Kenesei tulajdona, ott körülbelül 40 sekély merülésű hajó fér el.
Kenesei István már 12 éve is azt tervezte, hogy bővíti kikötőjét, de akkor a hatóságok elmeszelték a terveket.
Két bírósági tárgyalás is volt az ügyben, végül mindkettőt megnyertem. Mostanra már a vízügyi létesítési engedélyt és a hajózási létesítési elvi engedélyt is megkaptuk, így már csak a kiviteli tervek hiányoznak. Semmilyen más engedélyre nincsen szükségünk
– nyilatkozta a 24.hu-nak a vállalkozó.
A tervek szerint a mintegy 300 méter hosszan az északi part irányába benyúló új mólószár körül 35 ezer köbméter homokot és iszapot kotornának ki. Kenesei kérdésünkre elmondta, nem igaz az a pletyka, hogy ezzel töltik majd fel a szomszédos szabadstrandot.
Ez hazugság, az iszapot elszállítjuk a vonyarcvashegyi lerakóba és homokkal töltjük fel a szabadstrand egy részét. Ez egyébként nem a mi ötletünk volt, az önkormányzat csak úgy támogatta a kikötőépítést, ha cserébe vállaljuk a strand lídósítását
– mondta Kenesei. A zagy elszállítására a Yolle Kft.-nek valóban lehetősége van, a Fejér Megyei Katasztrófavédelem kérdésünkre azt írta, a Balatongyörökhöz tartozó zagytér vízügyi hatósági engedéllyel működik, így oda szállítható a kikotort iszap.
Siófok független polgármesterétől megkérdeztük, hogy valóban ragaszkodott-e az önkormányzat a lídósításhoz, de Lengyel Róbert nem válaszolt kérdésünkre, csupán néhány dokumentumot (szakhatósági állásfoglalást, építésügyi nyilatkozatot) küldött át, így azt sem tudtuk meg tőle, hogy ha valóban megtörténik a strand fejlesztése, akkor az a rész továbbra is szabadstrandként működik majd, vagy fizetni kell a belépésért.
A Yolle Kft. egyébként a strand fürdőterületéből 31 ezer négyzetmétert ideiglenesen építési területként használna, majd a lídós strandot a feltöltés után átadná üzemeltetésre a siófoki önkormányzatnak. Abból is látszik, milyen gördülékenyen zajlik a folyamat, hogy a mederhasználati díj fizetéséről már egyeztetések folytak a strand tulajdonosával, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal. Az igazgatóság állásfoglalása szerint ha a bérlet célja a strand üzemeltetése, úgy négyzetméterenként évi 1 forintért, de legalább évi 10 ezer forintért adnák bérbe a területet.
A siófoki képviselő-testület egyhangúlag támogatta a lídósítást, a pénzügyi és tulajdonosi Bizottság elnöke, Csorba Ottó egy testületi ülésen ezt azzal indokolta, hogy az „az odalátogató kisgyermekesek számára is vonzóbbá tudja tenni a környezetet”.
Egy lapunknak a neve elhallgatását kérve nyilatkozó szakértő viszont nonszensznek tartja a lídósítási ötlet, a déli partra tervezett további kikötőépítéseket pedig rendkívül kockázatosnak.
Hiába emelik meg később a Balaton vízszintjét akár 130 centiméterre, a déli parton ezt követően sem lehet mély merülésű vitorlás hajóknak kikötőt építeni jelentős környezeti és természetvédelmi kockázatok nélkül
– mondta. Hozzátette, a balatonszéplaki kikötő esetében olyan óriási mennyiségű mederanyagot kell a beruházás során megmozdítani, elhelyezni, ami jelentős környezeti kockázatokkal járna, és az sem kizárt, hogy az esetenként több méter mélységből kitermelt mederanyaggal korábbi évtizedekben lerakódott veszélyes anyagokat mozdítanak meg a kikötő kialakítása során. Vagy hatalmas markolókkal esnek neki a mederanyag kikotrásának, de a folyamatos vízmozgás miatt állandóan újratöltődne a kimélyített terület, vagy egy cölöpsor, kőszórásos gát elhelyezésével egy „medencét” hoznak létre, előre meghatározva a kikötő majdani méreteit, és ezt követően kezdik el a kikötő területéről a mederanyag eltávolítását – magyarázta.
A lídósítás a szakértő szerint éppen a vízszint folyamatos változása miatt kivitelezhetetlen, arról nem szólva, hogy ezzel a megoldással gyakorlatilag feltöltik a Balaton egy eddig is eléggé frekventált területét.
Emlékeztetett arra, hogy a siófoki magánjachktkikötő megépítésére a jelentős civil tiltakozás mellett a többi között azért nem adták meg az engedélyt a hatóságok, mert a hajók a strandolókat veszélyeztetve, rajtuk keresztül közlekedtek volna, márpedig a helyzet itt is hasonló lenne. Ráadásul az Ezüstpart Vitorlásegyesület jelenleg is üzemelő, kis merülésű hajók fogadására alkalmas kikötője könnyen használhatatlanná válna a tervezett, sokkal nagyobb kikötő létesítése miatt.
Kikötő amúgy csak akkor létesíthető, ha megfelelő méretű parkoló áll rendelkezésre. Ahogy a siófoki önkormányzat egyik ülésén kiderült, a kikötőbővítés területén nem lehetséges parkolóhelyek kialakítása, és a szomszédos ingatlanon sem tehető ez meg, mivel az egy zöldövezetű partszakasz. Az önkormányzat döntése szerint a tervezett beruházás közelében lévő közterületek közül egy alkalmas parkolóhelyek számára: a tavaly végleg bezárt Palace Disco előtti terület. (Nemrég arról írtunk a napi.hu alapján, hogy luxushotel épülhet a legendás siófoki Palace diszkó helyén.)
Információnk szerint a kikötőépítéssel szemben lakossági ellenállás szerveződött, sokan pedig nemcsak az ötletet fogadták ellenérzésekkel, hanem azt is, hogy semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben. A már meglévő és a tervezett kikötő két új építésű lakópark előtt terül el, júliusban az egyikben lakógyűlést tartottak a témában, ezen Kenesei István is részt vett. A lakók megszavazták, hogy jogi képviselők kijelölésével ügyfélként jelentkeznek be az önkormányzatnál, így próbálják megakadályozni a kikötő bővítését.
Kiemelt kép: Mohos Márton / 24.hu