Charlotte Prodger iPhone-művész kapta meg kedden a nagy presztízsű, 25 ezer fontos (9 millió forint) pénzjutalommal járó brit kortárs művészeti Turner-díjat. A magát queer identitásúnak valló művész két, díjat nyert alkotása mélyen személyes mondanivalójával és művészi felvételeivel győzte meg a zsűrit.
A Bridgit című videót, melyben naplójából olvas fel részleteket és saját nemi, nemzeti identitását keresi, valamint azt mutatja be, hogyan változnak szubjektív nézeteink, Prodger teljes egészében mobiltelefonjával forgatta.
A művész a díjátadón meghatottan köszönte meg az elismerést, amely megfogalmazása szerint “nagyon megérintette”.
„A történetek, amelyeket elmesélek, bár az enyémek és személyesek, de olyanok is, amelyeket sokak – queer identitásúak – átélhettek” – mondta a művész a díjátadón, akit állítása szerint nagyon megérintett az elismerés.
A zsűri indoklásában a Bridgit festői képeit és Prodger munkáinak művészettörténeti vonatkozásait emelte ki.
„A nemmel nem valami fix dologként foglalkozik, hanem képlékenyként, ami nem mindig illeszkedik a társadalmi normákhoz” – fejtette ki a zsűri elnöke, Alex Farquharson, aki szerint a győztes munka sok fontos referenciát jelenthet a fiatalabb nemzedékeknek.
A művész másik díjazott videója, a Stoneymollan Trail a modern videóformátumok fejlődését követi nyomon ugyancsak személyes történetbe ágyazva.
A 44 éves művészt korábban már megválasztották Skócia képviseletére a 2019-es velencei biennálén.
A Turner-díj történetében először a négy jelölt midegyike filmekkel jutott a mezőnybe. Az alkotások erős politikai tartalma is szokatlan volt. A döntős mezőnyben szerepelt még a Forensic Architecture elnevezésű építész-filmes-szoftveres-újságíró-ügyvéd-tudós-csoport, valamint Luke Willis Thompson és Naeem Mohaiemen is.
(MTI)
Kiemelt kép: Daniel LEAL-OLIVAS / AFP