Belföld

Baumgartner és a Mol – szegények

A Baumgartner Zsolt szponzorálásáról ráérősen tárgyaló Mol zágrábi sajtója ma jobb, mint a budapesti. A horvát lapok már nem "az orosz kőolajipar strómanjaként", hanem "magyar olajipari óriásként" említik.

Nem lehet véletlen, hogy már a magyar labdarúgó válogatott német szövetségi kapitánya, Lothar Matthaus is megszólalt a Forma 1-es szereplésre aspiráló Baumgartner Zsolt és egyik szponzora, a Mol vitájából kikerekedett botrány kapcsán. Jellemző, hogy Matthaus csupán annyit jelzett: Németországban elképzelhetetlen, hogy egy magát valamire tartó cég előbb ígér egy összeget, majd annál jóval kevesebb támogatást akar adni. Nálunk ez megtörtént.



Baumgartner és a Mol – szegények 1

Csak a felét tudták összedobni


A Baumgartner-sztori jól példázza a hazai sporttámogatásra jellemző állapotokat. Előbb azzal kellett szembenéznie Forma-1-es szereplésre is esélyes autóversenyzőnknek, hogy a honi magántőke – jelesül például a CIB és a Mol – csupán az induláshoz szükséges összeg felét tudta összedobni. Úgy is fogalmazhatunk persze, hogy magukra maradtak Baumgartner támogatásával, amikor a versenyző ajánlatot kapott a Jordan csapattól. Sokáig úgy tűnt, hogy elúsznak a fiatal versenyző reményei. A Jordan talált is magának másik pilótát.


Időközben azonban észbe kapott a sportminiszter, s gyorsan bejelentette, az összeg felét az állami tartalékkeretből állják, ha a szponzorok tartják magukat a korábban ígértekhez, s a pénz másik felét leteszik. Igazi happy end lett volna ez a fordulat, különösen, hogy a Jordan csapatnál csak egy hellyel hátrébb végzett Minardi szerződést írt alá Baumgartnerrel.














Forma-1 istállók rangsora 

 1. Ferrari   158 pont
 2. Williams   144
 3. McLaren  142
 4. Renault   88
 5. BAR   26
 6. Sauber   19
 7. Jaguar   18
 8. Toyota   16
 9. Jordan   13
10. Minardi     0

Ha Zágrábban bukik a koalíció


Néhány napig tehát megvalósulni látszott az álom. Időközben azonban nyugtalanító – látszólag nem ide tartozó – hírek érkeztek Horvátországból. Ott ugyanis az ősszel választások voltak, s megbukott az a koalíció, melynek hivatali ideje alatt a Mol bravúros tárgyalássorozat végén megszerezte a horvát nemzeti olajtársaság, az INA részvényeinek egynegyedét. Nos, az új kormány gazdasági minisztere a horvát lapokban üzent: felülvizsgálják az INA privatizációját.


Nem kis ügyről volt szó, hiszen a Mol nyáron 505 millió dollárt költött a horvátországi üzletre. Miközben tehát Baumgartner Forma-1-es indulásáról egyre jobb hírek érkeztek, a Mol horvátországi helyzete egyre tarthatatlanabb lett.


Adna is, nem is 

Cikkünk megjelenésével szinte egy időben a Mol közleményt jutatott el az MTI-hez. E szerint a Mol Rt. bízik abban, hogy a Baumgartner Zsoltba fektetett eddigi támogatás nem vész kárba, így a 22 éves versenyző indul az idei Forma-1-es világbajnokságban. A korábbi tárgyalásokat követően kibocsátott, eredeti szándéknyilatkozatban megjelölt keretnél akár magasabb, teljesítményarányos, külön megnövelt motivációs összeggel is kész támogatni a versenyzőt visszavonhatatlan ajánlatával, ami akkor lép életbe, ha bizonyos garanciális feltételeket a versenyzői jogokkal rendelkező cég teljesíti. A versenyző menedzsmentje szerint teljesíthetetlenek a Mol feltételei, így Baumgartner Zsolt valószínűleg nem indulhat a Minardi szineiben.

Így jött el az a nap, amikor a Mol bejelentette: felülvizsgálja a Baumgartner menedzserével kötött megállapodást, s a korábbinál jóval kisebb összeget, 380 millió forint helyett, csak 60 milliót hajlandó a Forma-1-re áldozni. Indoklásként annyit közölt, hogy eredetileg a Jordan csapatról volt szó, most meg a pontversenyben egy hellyel hátrébb lévő Minardi istállóról beszélnek. Azt is kifogásolták, hogy Baumgartner menedzsere nem közölte velük a szerződés részleteit.


A menedzser erre felajánlotta lemondását – mindhiába. Azt sem lehetett érteni, hogy ha a Mol nem ismerte a részleteket, miért nem tiltakozott korábban? Végül is a két „futottak még” szintű Forma-1-es csapat közti különbség sem indokolhatta a szponzori összeg ilyen radikális csökkentését.


Bekúsztak a nagyköveti vizitre


Némi fény akkor kezdett derengeni, amikor egy szerény zágrábi híradásból kiderült, hogy a horvát gazdasági miniszternél vizitáló magyar nagykövet társaságában volt Hernádi Zsolt, a Mol vezérigazgatója. Aztán másnap azt is megtudtuk, hogy új főszponzora lett a Horvát Labdarúgó Szövetségnek, nevezetesen a Mol.


Az olajtársaság persze sietve közölte, hogy a két szponzori szerződésnek nincs köze egymáshoz. Akár így is lehet. Azért az feltűnő, mennyire ráérősen tárgyalnak a Mol illetékesei a nyilvánvalóan időzavarral küszködő Baumgartner képviselőivel, ezzel szemben meglehetősen serények Zágrábban. Mindenesetre reménykedhetünk, hogy minden megoldódik, mondhatni jóra fordul.

Egy jó hírről máris beszámolhatunk. A horvát sajtóból nagy hirtelen eltűntek az INA privatizációjának felülvizsgálatát beharangozó cikkek. A Mol ismét stratégiai partner és startégiai szponzor. Sőt, míg korábban az orosz olajipari cégek strómanjaként aposztrofálták, ma már úgy nevezik: a magyar olajipari óriás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik