Gazdaság

Cég küldi cégnek cégesen

Egyre több vállalat keres különleges, testre szabott ajándékokat partnerei számára, ám még mindig fejlődhetne a hazai ajándékozási kultúra.

Egy-egy jól sikerült céges ajándék sorsa szinte kifürkészhetetlen. Egy felső vezető például folyamatosan az autójában tart egy különleges CD-t, amelyet egyik üzleti partnerétől kapott. A lemezre rögzített dalnak az ajándékozó cég menedzserei szerezték a szövegét, és ők is énekelték fel a számot a „céges zeneszerzésre” szakosodott Six N ace Kft. stúdiójában. A vezető lányai még jazzbalett koreográfiát is összeállítottak a zenére, és megkérték a papájukat, járjon közben az ajándékozónál, hogy a következő céges bulin előadhassák a produkciót…


Cég küldi cégnek cégesen 1

GESZTUSOSAN. „A céges ajándékok közül én csak a különleges, igényes darabokat tartom meg” – állítja Puck Petra protokoll szaktanácsadó. Szerinte még mindig elterjedt gyakorlat, hogy az év közben felhalmozódott promóciós frottírtörülközőkből, pólókból vagy tollakból próbálnak mikulásbatyut összeállítani, így szabadulva meg a fölösleges készletektől. Pedig egy személyes üdvözlet, köszönőlevél, vagy más kedves gesztus is többet ér, mint egy rosszul kiválasztott ajándék. A tartalom vagy csomagolás egyediesítése a megajándékozottal való törődés üzenetét közvetíti, ezért egyre több magyar cég igényli a kreatív ajándékötleteket. „Számunkra elsődleges, hogy megismerjük üzleti partnereink elképzeléseit, céljait. Nagyon sok esetben az ilyen együttgondolkodásokból születnek rendkívül sikeres, egyedi, cégre szabott termékek” – jelenti ki Simon Tibor, a Fortrend Reklámajándék Kft. kereskedelmi igazgatója. A megrendelők néha merész elképzelésekkel állnak elő, így például előfordult, hogy a reklámajándékokra szakosodott vállalat a cég vezetőjének, illetve munkatársainak arcprofilját ábrázoló süteményes forma készletet tervezett és állított elő. Simon Tibor szerint a hozzáadott szolgáltatás és a kreativitás nagy előny az ügyfelek szemében. Ezért a Fortrend már alapkínálatában is különlegességekkel szolgál. Ilyen a fotóemblémás borosüveg, amelynél a tejüvegből készült palack hátuljára helyezik el az emblémát, sima üvegből kis ablakocskával a palack elején, s ezen keresztül nézve nagyítva látszik a cég emblémája vagy termékének imázsképe. Kínálnak folyadékkal töltött egérpadot, amelyben logó úszik, de arra is volt példa, hogy olyan zselés gyertyát készítettek, amelybe a társaságra jellemző gyümölcsöt olvasztottak bele.

Hasonlóan újszerű ötlet az origami hajtogatási technikával készült díszdoboz. „A kamiongyártással foglalkozó MAN-nak origamiból több mint egy méter hosszú kamiont formázó díszdobozt hajtogattunk, rakományként marcipánnal, de volt olyan cég is, amelynek a székházát formázta meg az origami művészünk” – idézi fel Kende Gábor, az exkluzív ajándék csokoládék gyártására specializálódott Candies Kft. ügyvezetője. Az egyik budapesti teaház számára csokoládé-tea ötvözetet készítettek; az Agárdi pálinkafőzde számára saját pálinkájukat, a Kotányi számára saját fűszereiket használták ízesítőnek a csokoládégyártáshoz; egy hanglemezkiadónak a dupla CD borítóba a „hagyományos” korong mellé egy csoki CD-t is csoma-
goltak.

Bár az ajándékötletek tárháza elvileg végtelen, a gyakorlatban több tényező is behatárolja, meddig mehetünk el a kreativitásban és szellemességben. A protokoll szaktanácsadó szerint nagyon fontos szelektálni a megajándékozottak között. Egy vállalat felső vezetését süteményes formába öntve, humoros dalt énekelve, illetve ezekhez hasonló vidám vagy groteszk környezetben megjelenítő ajándék csak olyanok számára ajánlott, akikhez bensőséges kapcsolat fűzi a vállalat vezetőit. A megajándékozotthoz fűződő kapcsolat milyensége, illetve az általa betöltött pozíció egyaránt behatárolja az ajándék jellegét és értékét, ezért a protokoll szaktanácsadó azt ajánlja
a cégeknek, hogy legalább háromfajta ajándékot válasszanak. Az ajándékok értéke lehetőleg ne haladja meg a 10 ezer forintos küszöböt, de felső vezetők egymás között akár 50 ezer forintos értékhatárig is elmehetnek.

Babós Gábor, az Arizona Óra-Ékszer Kft. tulajdonos ügyvezetője úgy tapasztalja, egyre inkább szokásba jön értékes órát ajándékozni céges partnereknek. Karácsony előtt egy-egy vásárló 20, 50, vagy akár 100 órát is megrendel darabonként 20, 30, 50 ezer forint értékben, de az ár akár e fölé is mehet. Sokan gravírozást is kérnek a cég logójával, vagy a megajándékozott monogramjával, nevével, esetleg mindkettővel. A megrendelők inkább multinacionális vállalatok, de magyar magáncégek is megtalálhatók köztük. A Herendi Porcelánmanufaktúrától is elsősorban multinacionális cégek, nagyvállalatok rendelnek karácsonyi ajándékot, általában 5-10 ezer forint körüli értékben. Népszerűek a kisebb dísztárgyak (bonbonier, hamutál, fonott kosárka, csengő és hasonlók), de gyakran ajándékoznak kávés- vagy teáscsészét is. Az esetek 90 százalékában az ajándékok egyformák, a leggyakrabban 10 és 100 darab közötti mennyiségben vesznek, de előfordult már 500 darabos rendelés is.

Tekintettel kell lenni arra is, hogy a drága ajándékot viszonozni tudja-e a partner. „Kis cég vezetőjeként nagyon kellemetlenül éreztem magam, amikor egy multinacionális vállalat, amellyel kapcsolatban álltam, ajándékként elküldte a legmodernebb mobiltelefont. Nem akartam kényszeresen viszonozni a nagy értékű ajándékot, s küldtem egy személyre szóló köszönőlevelet az ajándékozónak” – mondja Puck.

EMLÉKEZETESEN. A hazai vállalatok ajándékozási kultúráját még mindig erősen áthatja a kényszeresség, ezért egy cégnek vállalnia kell, ha mellőzni kívánja az ajándékozás tárgyiasult formáját. Mindazonáltal egy ajándék, amennyiben az személyesen megérint, „test nélkül” is lehet emlékezetes. „Eddigi pályafutásom során annak örültem a legjobban, amikor kaptam egy értesítést az ajándékozótól, hogy az ajándékomra szánt összeget átutalta a Gyermekétkeztetési Alapítványnak” – számol be egy újságíró kolléga.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik