Gazdaság

Mutatjuk, hol ne vásároljon a weben, ha jót akar

A fogyasztóvédelmi törvény alapján 2017-től kötelező nyilvánosan megnevezni a súlyosan vétő webáruházakat a fogyasztóvédelmi kormányzat honlapján, ennek nyomán a jogerős elmarasztalásokról első alkalommal az előző év márciusában lehetett hírt szerezni. A fogyasztóvédelem honlapján mostanra kétszáz fölé ugrott a súlyos hibát vétő webáruházak száma, hívta fel a figyelmet a Blokkk.com.

A fogyasztóvédelmi hatóság beszámolójában egyébként elismeri, hogy az első körben végzett ellenőrzések kifogásolási aránya (amikor a fogyasztóvédelmi ellenőr olyan webáruház honlapjára toppan be, ahol korábban még nem járt) gyakorlatilag semmit nem változott a korábbi évekhez viszonyítva. Ellenőrzéseik során 2015-ben 88%, 2017-ben pedig 86% volt a kifogásolási arány, amikor bármilyen apró, vagy éppen súlyos hibát találtak.

A vásárló számára ez első pillantásra azt jelenti, hogy ugyanolyan esélyekkel is találkozhatott az elmúlt időszakban hibás webáruházzal, mint korábban, így ebben a viszonylatban javulásról nem lehet beszélni. 

Az ismételt ellenőrzéseknél viszont a korábbi 50% feletti hibaarány a felére esett vissza, amiben feltehetően volt hatása annak, hogy az ismételt ellenőrzéseknél a fogyasztóvédelmi bírság alsó határát 2017-től 15 ezer forintról 200 ezer forintra emelték és erre az ellenőrök nyilván felhívták a vétkezők figyelmét, valószínűsítette a portál.

A webáruházak egyharmada nem javítja a feltárt hibát?

A fogyasztóvédelem a honlapján számos webáruháznál feltünteti zöld felirattal, hogy a vállalkozás utólag pótolta a hiányosságokat, a határozatban foglaltakat teljesítette. A bökkenő csak az, hogy a bejegyzés készítésekor a webáruházak egyharmadánál nem volt ilyen bejegyzés.

Ezt két dolgot jelenthet, egyrészt azt, hogy a súlyosan vétkező webáruház a hibáját nem javította ki. Ez azért lenne súlyos ügy, mivel még az elsők között, tehát az egy évvel a listára tolt webáruházak között is akad olyan, aki a hivatalos tájékoztatás alapján a hibáját a hatóság felszólítása ellenére nem javította ki. És ha másnak nem, a hatóságnak ezt azért ki kellett volna már szúrnia a szakportál szerint. Vagy lenne olyan webáruház, aki egy ismételt ellenőrzéskor megkapja a kétszázezres bírságát és nem javítja ki a hibát? Azért ekkor is lépnie kellene a hatóságnak.

A másik lehetőség, hogy a hibát időközben kijavította a vállalkozás, de a fogyasztóvédelem ezt már nem minden esetben tüntette fel a honlapján…

És még egyszer, itt találja a súlyosan jogsértő webáruházak listáját, amelyeknél meggondolandó a vásárlás.

Kiemelt kép: Thinkstock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik