Januártól kötelező a gazdálkodó szervezeteknek hivatalos ügyeik intézéséhez a cégkapu használata. És ugyanígy a hivataloknak is az új elektronikus csatornán keresztül kell(ene) kommunikálniuk. Mint írtuk, karácsony előtt a gazdálkodó szervezetek fele nem regisztrált még a cégkapura, és először december 28-án volt elérhető a rendszer, január elsejétől pedig már mindenkinek használnia kell, átmenet beiktatása nélkül:
Kíváncsiak voltunk, mennyire mennek flottul azóta a dolgok. Ruszin Zsolt adószakértő, aki egyébként az elektronikus ügyintézés feltétlen híve, azt tapasztalta, hogy több hivatal nem tartja be a cégkapura vonatkozó szabályokat. Példát is mondott lapunknak: az önkormányzati adóhatóságok, a NÉBIH, a jegyzők, de még a kormányhivatalok se.
A kormányhivatal egészségbiztosítási részlege például a cégkapu helyett még mindig ügyfélkapun keresztül fogad, ráadásul ők a viszontellenőrzésbe beépítették az ügyfélkapu e-mail címét, mint személyes adatot, ami nem egyeztethető össze a kormányrendelettel – hívta fel a figyelmet az adószakértő.
Neki személy szerint két ügyfélkapuja van, de azt tapasztalta, hogy egyikről se fogadja be a kormányhivatal táppénzigénylési beadványait. Azzal utasították el, hogy az e-mail címével nem jogosult a kérelem benyújtására. És leírták, hol, hogyan regisztrálhat. Holott már regisztrált. Ugyanezt tapasztalta akkor is, amikor a saját cégkapuján, illetve megbízója cégkapuján próbálkozott. Viszont ahogy ismeretségi körében körbekérdezett, volt, akinél működött a cégkapus beküldés, illetve olyan is, hogy hol működött, hol nem.
Szeptemberben már írtunk róla, hogy a táppénzigénylésekkel, a regisztrációk feldolgozásával gond volt:
Arról is hírt adtunk év végén, hogy az átállással összefüggésben december 20. és január 2. között felfüggesztették a a pénzbeli ellátásokhoz tartozó elektronikus nyomtatványok befogadását az egészségbiztosítónál:
Ruszin tapasztalata szerint azonban továbbra sem lehet benyújtani a táppénzigényléseket.
– borítékolta.
A cégkapu oldalán egyébként nem láttunk arra vonatkozó tájékoztatást, hogy gondok lennének, illetve hogy mit csináljon, aki valamilyen problémát észlel. A rendszert üzemeltető NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. viszont küldött egy tájékoztatót a cégkapun keresztül, amelyből világosan kiderül, hogy egyedül a NAV kapott felmentést:
A NISZ-t és a Magyar Államkincstárt is kérdeztük a tapasztaltakról. Ha megérkezik a válasz, visszatérünk a témára.
Mint az adószakértő beszámolt nekünk, a nyomtatványok befogadására nem alkalmas, kötetlen elektronikus üzenetküldő rendszernél, az epapírnál is vannak hiányosságok. Hiányoznak hivatalok, és hiába küld bármit is, nem reagálnak, egy kivételről tudott beszámolni: amikor a MÁK küldött neki egy ránézésre eléggé fapados nyugtát.
Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Koszticsák Szilárd